Átgurult a hordó az új Duna-hídon
2024. március 14.
Átgurult a hordó a szerkezetkész új Kalocsa-Paks Duna-hídon. A 2024 nyarára elkészülő 946 méter hosszú Kalocsa-Paks új Duna-híd, a 20. híd lesz a Duna magyarországi szakaszán.
Az esemény résztvevői hordógurítással elevenítették fel azt a régi hagyományt, mely elűzi a balszerencsét. A legenda szerint a hidászok alkut kötöttek az ördöggel azért, hogy az általuk épített híd ne omoljon össze. Az ördög a hídon elsőként áthaladó lelkét kérte, de a híd építői elsőként egy hordót gurítottak át a szerkezeten, ezzel járva túl az ördög eszén.
Az ünnepségen részt vett Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útépítésekért felelős helyettes államtitkára, aki elmondta: a leleményességre a KalocsaPaks Duna-híd építésénél is szükség volt. Egy híd megvalósításához szerteágazó munkára, rengeteg szakág és szakember összehangolt együttműködésére van szükség ahhoz, hogy sikeresen, azaz határidőben és a legtökéletesebb minőségben készüljön el. A Fővállalkozó Duna Aszfalt Zrt. képviseletében Varga Antal igazgatósági tag köszöntötte a jelenlévőket. Beszédében kitért arra, hogy az elmúlt időszakban számos folyami híd építésében vett részt a Duna Aszfalt Zrt., melyek közül a Kalocsa-Paks Új Duna-híd a leghosszabb egybefüggő műtárgy, a maga 946 méteres hosszával. Méltatta a megvalósításban résztvevő mintegy 800 fő áldozatos munkáját, beleértve a Megrendelő, a Fővállalkozó, a Tervező és az alvállalkozók munkatársait.
A kivitelező az új híd alépítményei (beleértve az alapozást is) és felszerkezetei készítése során közel 28 ezer m3 betont épített be, az összeszerelt acélszerkezet súlya pedig meghaladja az 5 ezer tonnát. Emellett 418 km hosszúságban kerültek beszerelésre az extradosed és belső feszítő kábelek, a folyószabályozási műtárgyakba és pillérvédelembe pedig 82.300 tonna vízépítési kő került. A híd átadásáig még számos befejező munkafolyamat van hátra, mint a hídpálya szigetelése- és aszfaltozása, a helyszíni korrózióvédelmi munkák, burkolatjel festések, korlátok- és más hídtartozékok elhelyezése, a közvilágítás szerelése, a híd monitoringés riasztórendszerének kiépítése, a hajózási jelzések és légi akadály jelző fények felszerelése.
Az új Duna-híd kivitelezésnek köszönhetően Kalocsa és az M6 autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő hozzávetőlegesen 15 percre csökken. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában, valamint a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében megvalósuló híd és a hozzá kapcsolódó úthálózat fejlesztésének összértéke nettó 92 milliárd forint.
ÉKM sajtóközlemény
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?