Megérkezett a keskeny nyomtávú lánctalpas daruk királya

Az új Liebherr lánctalpas darut szélturbinák felállítására tervezték.

2023. május 03.

A Liebherr nemrég jelentette be, hogy új típus, a LR 1700-1.0W érkezik a 600 tonnás LR 1600/2-W keskeny nyomtávú lánctalpas daru helyére a cég kínálatába. A rendkívül sikeres elődmodellnél is komolyabb teljesítmény és nagyobb emelési magasság pedig igen jó ajánlólevél korszerű szélturbinák kivitelezéséhez. Annak érdekében, hogy teljesítse a menetteljesítményekkel és irányíthatósággal szemben támasztott hatalmas elvárásokat, az LR 1700-1.0W új, keskeny nyomtávú járószerkezetéhez a daruspecialista az eggyel nagyobb méretkategóriából kölcsönzött alkatrészeket. Ezek után nem meglepő, hogy a 700 tonnás újdonság igazi etalon lett a világ keskeny nyomtávú darui között.

Mivel a szélfarmok meglévő útjait használhatva közlekedhetnek a turbinák között, ráadásul rendkívül gyorsan munkába állíthatók, a keskeny nyomtávú lánctalpasok ideálisak szélerőművek kivitelezéséhez. A Liebherr 20 évvel ezelőtt fejlesztette ki első rácsos gémű lánctalpas daruját, mely a LR 1400/2-W típuskódot kapta, azonban az azóta eltelt két évtized alatt a szélerőművek tornyai magasabbak, míg alkatrészeik nehezebbek lettek. Ez sarkallta a német gyártót az erősebb LR 1600/2-W piacra dobására 2010-ben. Bár ebből a modellből jelenleg is nagyjából 50 példány dolgozik világszerte, a legújabb, legmodernebb szélturbinák szerelése még combosabb emelési kapacitásért kiált.

Miután az LR 1700-1.0 csaknem két évvel ezelőtt megérkezett az LR 1600/2 helyére a Liebherr kínálatában, most a 600 tonnás emelőgép keskeny nyomtávú verziója adja át a stafétabotot a 700 tonnás LR 1700-1.0W-nek. Ez egyben azt is jelenti, hogy tovább folytatódik a cég nagysikerű darukoncepciójának sikersorozata, hiszen a régi felsőváz lényeges elemeinek megtartása mellett terveztek új járóművet és középső szekciót, így az új gépen a sztenderd változat gémrendszereinek többsége is alkalmazható minimális módosításokkal. 5,9 méteres szélességével a lánctalpszerkezet mindössze 10 centiméterrel szélesebb, mint az elődé, haladás közben pedig a támaszok előre-, illetve hátrahajthatók.

Az LR 1600/2-W jellemzőivel összevetve a legnagyobb különbség a jelentősen megnövekedett emelési kapacitásban és emelési magasságban érhető tetten. Túl a nagyobb teljesítményű alapgépen, ezt azzal érték el, hogy 3,5 méter széles H-rácsos szekciókat alkalmaztak a főgém alsó részein, ami kedvező hatással volt a teljes rendszer oldalirányú stabilitására. Míg a régi modell a leghosszabb szélturbina-építő gémszerkezettel (156 méteres főgém plusz egy 12 méteres, rácsos szerkezetű fix toldat) 73 tonnát emelhetett, a most bemutatott utód azonos gémhossz mellett 120 tonnával is megbirkózik, ami 64 százalékkal magasabb érték. Sőt, az új LR 1700-1.0W magasabbra is építhető: a derrick-rendszerrel 15 méter, anélkül 6 méter az előnye a kifutó modellel szemben. Ezzel az újdonság sokkal könnyebben veszi a modern szélturbinák építése jelentette akadályokat, hiszen napjainkban az erőművek tengelymagassága elérheti a 170 métert. Szintén újítás, hogy az LR 1700-1.0W immár billenőgémes változatban is megrendelhető.

A legmodernebb darutechnológiák

A V-frame és VarioTray elnevezésű rendszerek már bizonyítottak az LR 1700-1.0, LR 1800-1.0 és LR 11000 lánctalpas darukon, kézenfekvő volt tehát, hogy az innovatív megoldások helyet kapjanak az előbbi modell keskeny nyomtávú variánsán is. A VarioTray egy kisebb ellensúly-csomag, amely szükség esetén gyorsan és egyszerűen leoldható, így nincs szükség az ellensúly-blokkok hosszadalmas össze- és szétszerelésére. A V-frame ballasztrendszer egy hidraulikusan állítható, V alakban behajló szerkezet, melynek segítségével a 700 tonnás monstrum ellensúlyának fordulási sugara fokozatmentesen állítható 13 és 21 méter között – vagyis a nagyobb sugár eléréséhez nem szükséges lecserélni a merev felfogatórendszert. Érdemes megemlíteni, hogy a Liebherr fenti innovációi különösen jó szolgálatot tesznek szélerőművek kivitelezésekor.

Itt azonban nem érnek véget az egyéb modellektől átvett funkciók: az új keskeny nyomtávú daru megkapta a sztenderd LR 1700-1.0 korszerű, rácsos szerkezetű fix gémtoldatát is, amivel akár 170 tonna is emelhető akár egy- akár kétcsörlős üzemmódban. Így többé nem jelenthet problémát a korlátozott kötélhossz, ugyanis a két csörlő egyszerre is dolgozhat a toldaton keresztül, míg a különlegesen széles kialakítású horogblokk garanciát jelent a csavarodás ellen.

Bőséges teljesítmény

Abból kifolyólag, hogy a lánctalpas daruknak – és ez különösen igaz a keskeny nyomtávú változatokra – gyakran kell leküzdeniük nagyobb távolságokat és emelkedőket a szélfarmok területén, a Liebherr mérnökei nagy hangsúlyt fektettek az LR 1700-1.0W hajtásláncának teljesítményére. Végül kézenfekvő megoldást választottak, és több alkatrészt is az eggyel nagyobb darukategóriából vettek át, melynek köszönhetően az új gép menetteljesítménye és irányíthatósága kiemelkedő, mialatt a kopás, elhasználódás mérséklődött. A négy meghajtógörgővel szerelt lánctalpegységeket alapkiépítésben 2 méter széles láncpapucsokkal szállítják.

Forrás és fotó: Liebherr-Werk Ehingen GmbH

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©