Új MAN hidrogénmotor

A MAN Engines a napokban mutatta be H4576 típuskódú motorját, mely nagy jelentőségű lehet a nem közúti gépek hajtásláncainak világában.

2023. november 16.

Az új motor a MAN D3876 dízelmotoron alapul, melyet egyértelműen jelez az is, hogy főbb alkatrészeik 80 százaléka közös, így nem csupán a forgattyúsházon, a főtengelyen és a hajtókarokon osztoznak, de megegyezik a hűtőrendszer és az olajkör több részegysége is – például a szivattyúk, az olajteknő és az olajszűrő. A két belső égésű motor szinte teljesen egyező mérete természetesen megkönnyíti a gépgyártók számára a meglévő járművekbe történő integrációt.

Míg a löket maradt 176 mm, lényeges változás, hogy a furat 138-ról 145 mm-re nőtt, ezzel a MAN D3876 dízel 15,3 literes hengerűrtartalmához képest a hidrogénmotor már 16,8 literes. E módosítást az indokolta, hogy a belső égésű hidrogénmotorok energiasűrűsége valamivel alacsonyabb, ezért a kitűzött teljesítmény eléréséhez nagyobb lökettérfogatra volt szükség. Ezen kívül a gyártó jelentős módosításokat végzett a motorvezérléssel és a kipufogógáz-utókezelő rendszerrel kapcsolatban is.

A MAN H4576 hidrogénbefecskendező rendszere az új kisnyomású vezetékek mellett szintén új közös nyomócsőből áll, mely mindig a szükséges mennyiségű hidrogént juttatja az injektorokhoz. A hatékony égés biztosításához és az optimális szállítási mennyiséghez magától értetődően elengedhetetlen a nyomás pontos szabályozása. A hidrogénbefecskendezők viszonylag alacsony üzemi nyomáson (maximum 40 bar) dolgoznak, a jobb teljesítmény és motorkarakterisztika érdekében pedig közvetlenül az égéstérbe juttatják az üzemanyagot, vagyis közvetlen befecskendezéses rendszerről van szó. A speciálisan hangolt gyújtásrendszer a fenti jellemzőket figyelembe véve gondoskodik a szikráról, azaz a hidrogénkeverék begyújtásáról, míg a motorhoz szabott vezérlőegység határozza meg az égéstérbe kerülő hidrogén és levegő mennyiségét, szabályozza a befecskendezést és a gyújtást, illetve folyamatosan utánállítja a motor paramétereit a biztonságos és hatékony égés lehetővé tétele érdekében. Ha összehasonlítjuk az alapokat szolgáltató dízelmotorral, látható, hogy a hidrogénmotorhoz másfajta dugattyúk és perselyek szükségesek, hiszen a gyártó 145 mm-re „fúrta fel” a hengereket, ezen kívül a teljesítmény optimalizálásához és a fogyasztás alacsonyan tartásához újfajta turbófeltöltőre is szükség volt. Az 500 lóerős motor teljesítménye nagyjából a 12,4 literes MAN D2676 dízelének felel meg.

Ami az emissziót illeti, a hidrogén égéstermékeként számottevő mennyiségben csupán nitrogén-oxidok (NO) fordulhatnak elő a kipufogógázban, melyek csaknem nullára csökkentését a MAN Engines a hatékonyabb égés mellett már kipróbált kipufogógáz-utókezelő technológiákra bízta. Ennek köszönhetően a hidrogénmotor megfelel az európai Stage V és Zero Emission Vehicle (ZEV) kibocsátási normáknak.

A MAN H4576 fejlesztése során a gyártó a hidrogénmotorok terén szerzett szerteágazó tapasztalata mellett a különféle gázüzemű motorokkal kapcsolatos kiterjedt szaktudására is támaszkodhatott. Itt érdemes megjegyezni, hogy a MAN már 1996-ban bemutatott egy autóbuszt, mely a mai hidrogénmotoros járművek előfutárának tekinthető. Az eredetileg földgázüzemű SL 202 típusú városi busz átalakításával létrejött modellről annak idején a Hannover Messe ipari kiállításon debütált.

Köszönhetően a kész technológiáknak, a MAN H4576 belső égésű hidrogénmotor piaci bevezetése rövid idő alatt megtörténhet, melyhez a MAN Engines a Kässbohrer Off-Road Vehicles céggel kötött együttműködési megállapodást. A még idén debütáló PistenBully 800 sípálya-karbantartó gép (ratrak) tervezésekor például már fontos szempont volt a belső égésű hidrogénmotorok beépíthetősége. Mindazonáltal a MAN H4576 azt is jól mutatja, hogy a hidrogén alkalmazása nem feltétlenül zár ki más üzemanyagokat: kettős üzemű motorként a hidrogén kombinálható hagyományos gázolajjal, vagy akár HVO-val, illetve más alternatív üzemanyagokkal. Ennek ékes példájaként a szélerőművek kiszolgálására specializált Hydrocat 48 hajóba épített kettős üzemű V12-es MAN D2862 motor már 2022 közepe óta teljesít szolgálatot. Ezenfelül a MAN Engines jelenleg H3268 típuskód alatt egy hidrogénüzemű stabil motoron is dolgozik kapcsolt erőművek számára.

A MAN Engines dekarbonizációt fókuszba állító egyéb termékei és fejlesztései mellett a MAN H4576 belső égésű hidrogénmotora a 2023. november 12–18. között zajó Agritechnica kiállításon tekinthető meg.

MAN Truck & Bus, fotó: PistenBully ratrak MAN hidrogén motorral

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©