Hazai útépítési hírek

Több mint 15 milliárd forintos projektet adtak át Miskolcon, új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút.

2022. december 16.

Új burkolatfelújítási technikával kísérletezik a Magyar Közút

Innovatív burkolatfelújítási technológiával kísérleteznek a Colas Út Zrt. szakemberei a Nógrád megyei 2106-os úton, Acsa és Erdőkürt között a Magyar Közút kísérleti út- és hídépítési programjának részeként; a fejlesztés széleskörű alkalmazhatóságáról ötéves tapasztalat után döntenek - adta hírül a Magyar Közút december közepén.

A program során a közútépítésben vagy fenntartásban korábban nem alkalmazott új építési anyagokat, technológiákat és eszközöket próbálnak ki minősített körülmények között. A jelenleg tesztelt technológiáktól hosszabb burkolati élettartamot, valamint kisebb üzemeltetési és karbantartási költséget remélnek a szakemberek.

A kísérleti program részeként egy 50 méteres, hagyományos technológiával megújult referenciaszakasz mellett háromféle új technikával újul meg három 100 méteres szakasz. Az első 100 méteren a szakemberek egy olyan adalékot adtak a burkolat kopórétegébe, amely egy jelentősen drágább, módosított bitumen tulajdonságait képes produkálni, ennek köszönhetően főként a burkolat hidegviselkedési jellemzői javulnak.

A következő 100 méteres szakaszon a burkolat kopórétege alatti kötőrétegben egy természetes aszfalt tartalmú adalékot alkalmaztak, mellyel az aszfaltkeverék merevsége és ezáltal élettartama növelhető úgy, hogy a fáradási tulajdonságai nem romlanak, azaz várhatóan nem, vagy csak később jelennek meg rajta repedések.

A harmadik szakaszon egy itthon még nem használt aszfaltrácsot terítettek le, mely a burkolat alatti rétegekben keletkező repedések feltükröződését akadályozza meg, valamint a felülről érkező vizet nem engedi le a mélyebb rétegbe, így növelve a felújított burkolat élettartamát.

A Colas egyéni kísérletként emellett egy üvegszálas szenzort is elhelyezett a burkolaton, amellyel a különböző időszakokban, évszakokban lehet majd mérni a pályaszerkezetre nehezedő eltérő terhelés fokát.

A Magyar Közút hozzátette: a kivitelezést követően öt éven át mérnök és laborfelügyelet kíséri figyelemmel a fejlesztések meghatározott paramétereit és vizsgálja a közlekedési, fenntartói, környezetre gyakorolt hatásait. Az így gyűjtött fenntartói tapasztalatokat, minősített vizsgálatokat követően állapítják meg, hogy széleskörűen alkalmazható-e a fejlesztés.

Közúti felüljárót és új turbó körforgalmat adtak át Miskolcon

Közúti felüljárót és új háromsávos, jelzőlámpával szabályozott turbó rendszerű körforgalmat adtak át hétfőn Miskolc belvárosában; a mintegy15,5 milliárd forintos fejlesztésnek köszönhetően megszűnnek a szakaszon a torlódások, és lehetővé válik a teherforgalom kivezetése a városközpontból - tudósított beruházásáról december közepén a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt..

A beruházás részeként 570 méteres szakaszon négysávossá bővítették a település egyik legforgalmasabb tranzitútvonalát a Vörösmarty utcát, meghosszabbították a Csokonai Vitéz Mihály utcát, P+R parkolót alakítottak ki a területen, felújították a Kisfaludy utcai közúti hidat, valamint építenek egy új kerékpárútszakaszt is.

A fejlesztéssel egyszerűbbé válik a Tiszai pályaudvar, a Martinkertváros és Szirma megközelítése is - közölték, hozzátéve, hogy a 18 ezer köbméternyi vasbeton felhasználásával készült közúti felüljáró, az Y-híd kiváltja a korábbi szintbeli vasúti kereszteződést.A híd lábánál kialakítottak egy Összművészeti Alkotóparkot is, melyet Miskolc önkormányzata üzemeltet majd.

A fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásban hazai forrásból valósult meg, a kivitelezést a He-Do Kft. végezte.

Forrás: MTI

Videó: Magyar Közút

Fotók: NIF Zrt.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©