Van gépigény

Interjú Belincsák Zoltánnal, a mateco kereskedelmi vezetőjével

2022. november 01.

Kövesdy Gábor (Magyar Építő Fórum): A KSH adatai szerint az első fél évben az építőipari termelés 7 százalékkal haladta meg a múlt év azonos időszakáét. Az ÉVOSZ  az év elején 5-6% növekedést várt éves alapon. De az is látszik, hogy nehéz helyzet állhat elő az építőiparban a romló gazdasági környezetben, az év végére akár visszaesés is jöhet. Hogyan látják ezt önök, mint az építőipar szolgáltatói? Milyen az Önök piaca?

Belincsák Zoltán (mateco kereskedelmi vezető): Mi abszolút pozitívan látjuk a jövőt. Tudván azt, hogy milyen beruházások indulnak Magyarországon, látjuk, hogy nagyon nagy gépigények vannak és lesznek a jövőben is. Most olyan a piaci helyzet, amelyben az építőiparban tevékenykedő cégek nincsenek könnyű helyzetben. Ilyenkor szerintem nagyon fontos, hogy egy olyan szolgáltató cég, mint amilyen a mateco is, még inkább ott tudjon állni az építőipari cégek mellett és lehessen ránk számítani.

Nehéz helyzet alatt azt értem, hogy a korábbi években megszokotthoz képest most ugyanazokat a munkákat magasabb áron lehet megvalósítani, jóval nehezebb ugyanazoknak az alapanyagoknak a beszerzése. Vagy akár, ha a magunk helyzetéből indulunk ki, hiába nőtt a bérelt gépek iránti kereslet, a beszállítók hosszabb határidőkkel tudnak gépeket gyártani. Nekünk kell azt a plusz rugalmasságot beletenni, hogy ezt az építőiparban tevékenykedő cégek ne érezzék meg. Az építőiparban is eljött az ideje, hogy jobban tervezzenek előre, a kereslet kiszámíthatóbb legyen, így könnyebben tudja mindenki a jelenlegi helyzetet megoldani.

MAÉP: Kiszáradnak az állami források ebben a romló gazdasági helyzetben?

B. Z.: Mi egyelőre ezt nem érezzük. Azt tapasztaljuk, hogy nagyon nagy beruházások jönnek Magyarországra és vannak most is Magyarországon. Munka van, gépigény van. A múltban az volt a jellemző, hogy ha egy cég nem is tervezett előre - most kifejezetten emelőgépekre gondolok - viszonylag könnyen ki tudtuk szolgálni őt. Jelen pillanatban keresleti piac van, most nagyon fontos, hogy mi is tudjunk előre tervezni és ehhez folyamatosan hozzá tudjuk igazítani gépparkunk méretét és összetételét.

Rusznyák István (mateco szerviz operáció vezető) : Az építőiparnak mi nem a kivitelezői oldalán vagyunk, tehát nem az elsődleges hatást érezzük. Amikor például az alapanyag nem érkezik meg időben, különböző logisztikai problémák miatt, ami most a világban van, az nem elsődlegesen minket érint, hanem annak közvetett hatása érződik számunkra. Az igazán nagy méretű projekteken kivétel nélkül jelen vagyunk, ott kiemelt jelentősége van a mateco flottában elérhető számú, típusú és minőségű gépeknek. Ha valaki azzal az igénnyel keres meg bennünket, hogy egy 3 éves projektre átlag 50 db gépre van szüksége, ahol a projekt időtartama alatt folyamatosan változik a gépösszetétel, azt mi képesek vagyunk kiszolgálni. Lehet, hogy a három év alatt 200 különböző gépet fogunk megforgatni úgy, hogy ötvenet mindig ott tudunk tartani. Ebből adódóan, akik nagy projekteken stabil műszaki és mennyiségi megoldást akarnak biztosítani maguknak, azok hozzánk fordulnak. Így tudunk a nagy beruházásoknál, a stabil munkát jelentő projekteknél folyamatosan jelen lenni.

Rusznyák István

MAÉP: Szó volt arról, hogy keresleti piac van. Önök is abban a helyzetben vannak, mint a gépforgalmazók, hogy új géphez hozzájutni nagyon nehéz? A szállítási határidőkre gondolok.

B. Z.: Igen, a gépek szállítási ideje jelentősen megnőtt, ezért alkalmazkodva a körülményekhez, mi akár 2-3 évre igyekeztünk előre tervezni, már amennyire előre lehetett látni a változó helyzetben.  Jelenleg is úgy adjuk le megrendeléseinket, hogy a következő évek tervezett beruházásainak fényében tudjuk, hogyan szeretnénk bővíteni a flottánkat.

MAÉP: A  mateco 16 országban van jelen. Központi gépbeszerzés van?

B. Z.: Igen, központi beszerzés van. Világ vezető gyártóinak gépeit adjuk bérbe, mint a Genie, JLG, Manitou, Still, Toyota, Doosan, és kijelenthetjük, hogy Európában a mateco cégcsoport a legnagyobb Genie forgalmazó.

MAÉP: A cégen belül a szerviz elsősorban támogató üzletágként van elkönyvelve, vagy többről is szól?

R. I.: Több is. Van benne üzleti potenciál. Az általunk eladott gépeknek a szervizelését vállaljuk, de külső megrendelőknek is szolgáltatunk, hiszen megvan hozzá a műszaki, szakmai felkészültségünk. Tehát az üzleti potenciál az, hogy bérszervizeléseket végzünk.

De maradjunk a saját gépeinknél. Az elmúlt évben átalakítottuk a szerviz működési modelljét. Győr, Debrecen, Szigetszentmiklós, ezek a központi telephelyeink. Szélesebb körű, elsősorban jobb szerviz elérhetőségünk érdekében további négy helyen – Szombathely, Veszprém, Kecskemét, Miskolc – rendelkezünk depó- és szervizponttal.  A különböző nagy projektek azonban az ország különböző részein jelennek meg, pár évig ott vannak, majd egy másik helyen lesz új projekt – ezek nincsenek feltétlenül összhangban az általunk idáig kialakított lefedettséggel. Hogy lehet ezt jól csinálni költséghatékonyan? Az a döntés született, hogy ott, ahol nagy a gépszám, tehát 100-150 gépünk van bérletben, úgy szervezzük a munkát, hogy nem a központi szervizekből vagy szervizpontokról irányítunk oda akár napi rendszerességgel kijáró szervizes kollégát, hanem olyan technikusokat alkalmazunk, akik azon a helyszínen töltik a napi munkaidejüket. A különböző projekt helyszínekre légkondicionált konténert helyezünk ki, amely egyrészt irodaként, öltözőként, másrészt raktárként támogatja kirendelt szervizes kollégáink munkáját. Ezen a gyors, hatékony és szakértői megoldáson keresztül növeljük az ügyfél elégedettséget.

A szerviztevékenység nemcsak javításokból, tehát hibabejelentéseket követő javításokból áll, hanem a tervszerű, megelőző karbantartásból is, melyre a korábbinál sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk. Sajnos azt tapasztaljuk, hogy bérlőink gépkezelői egyre ritkábban végzik el a gépeken szükséges napi karbantartásokat. Nekünk az a célunk, hogy a hosszú távú gép élettartamot biztosítsuk, amihez elengedhetetlen a gépekkel való napi törődés. Ezért amellett, hogy tudomásul vesszük a jelenlegi helyzetet, igyekszünk a kitelepített szervizes kollégáink segítségével megvalósítani a gépek folyamatos karbantartását. Ezzel két területen nyerünk, az egyik, hogy az utazási idő és költség, ami a nagy projektek és a legközelebbi szervizpont között van, megszűnik. Ez különösen most értékelődik fel igazán, amikor az üzemanyagárak extrém módon megemelkedtek. A másik pedig az, hogy a gépeink élettartamát azzal, hogy folyamatosan helyszíni jelenlétünk van, számottevően meg tudjuk növelni.

MAÉP: Van-e valami hüvelykujj szabály arra, hogy az országos lefedettség mikor elegendő és a reakcióidő mennyi ahhoz, hogy versenyképes legyen a vállalat?

R. I.: Abszolút.  A projektek méretéből adódóan és a vevők által bejelentett gépigény alapján nagyjából tudjuk, hogy milyen szervizkapacitásra van szükség. Például most Debrecenben több nagy beruházás is el fog indulni. A partnereink, akik hosszú évek óta tőlünk bérelnek gépeket, leadtak egy bizonyos gépigényt, és látjuk azt, hogy Debrecenben egy komoly létszámfejlesztést kell végeznünk, hogy ugyanazt a szervizszolgáltatást képesek legyünk elvégezni, amely megszokott és elvárt a mateco-tól. Vannak hüvelykujj szabályok, például, hogy 50 gépre kell egy szervizes.

 

MAÉP: A szakmában több helyről hallani, hogy munkaerőhiány van, és ez leginkább a szerviz területet érinti. Így van ez önöknél is?

R. I.: Nem. Megvannak a szakemberek, csak ide kell hozni őket és megfelelő körülményeket kell biztosítani számukra mind anyagilag, mind erkölcsileg, mind munkakörülmények tekintetében, hogy itt akarjanak dolgozni nálunk.

Jellemzően 4 területről érkeznek jelentkezők.

Az első lehetőség a konkurenciától érkező kollégák, mert nálunk kedvezőbbek az anyagi és munkakörülmények és folyamatos képzéseken keresztül biztosítjuk a fejlődési, előrelépési lehetőséget.

A második, amikor más iparágban, de hasonló technológiával foglalkozó területről jönnek a jelentkezők. Az előző pontban említett előnyök itt is fontos döntési szempontot jelentenek a hozzánk érkezőknek. Ezen felül az új terület megismerésének vágya is motiváló számukra.

 A harmadik opció, amikor felmérjük, hogy a pályázó nem rendelkezik kellő ismerettel a mateco-nál használt technológiai megoldásokat illetően, viszont megvan benne a szakmai attitűd - hajlandó és képes dolgozni, tanulni, fejlődni - amely alapján érdemes energiát és időt fektetnünk a betanításba.

A negyedik terület egy újonnan létrehozott gyakornoki rendszer, amelynek keretein belül mérnök hallgatók, illetve technikus és szakiskolai tanulók kezdenek nálunk gyakornokként dolgozni. A gyakornoki időszak alatt olyan feladatokkal bízzuk meg őket, amitől szakmailag fejlődnek és fontos, gyakorlati tapasztalatokra tesznek szert.  Mire elvégzik az iskolát, addigra olyan tudásra tesznek szert és olyan kötődés alakul ki – akár a munkakörülmények, akár emberi kapcsolataik révén – hogy hosszabb távon is bennünk gondolkoznak, és teljes jogú munkavállalóként építik nálunk tovább karrierjüket. Ez egy ideális forgatókönyv számunkra, mert olyan hozzáértő munkavállalókkal bővülünk, akik már az első hivatalos munkanapjuktól kezdve - a betanulási időszak megspórolásával - teljes értékű munkát tudnak végezni és reményeink szerint hosszú távon köteleződnek el mellettünk.

MAÉP: Digitalizáció, innováció - hogyan nyer teret egy gépkölcsönző cégnél?

B. Z.: Nagyon fontos. Megyünk előre a digitalizáció világában, és azt gondolom, hogy a digitalizáció a papírmentesség mellett nagyon sok olyan plusz előnyt tud nekünk és az ügyfeleknek nyújtani, ami a működést megkönnyíti. Nálunk például a szervizes kollégák is mobil telefonra telepített applikációval dolgoznak, ami azt jelenti, hogy nagyon pontosan meg van adva, hogy mikor milyen feladatuk van, az adott munkavégzéshez milyen eszközökre, alkatrészekre van szükségük. Nem kell utánamenni. Tehát nagyon jó háttértámogatást és hatékonyságot tud biztosítani a digitalizáció a hétköznapi munkában. És nyilván mi is próbálunk egyre több olyan innovatív megoldást bevezetni a piacon, ami az ügyfeleinkkel való együttműködést vagy akár közvetlenül az ügyfelek napi működését segíti. Már most is használunk ilyen jellegű szoftvereket, amelyeket teljesen díjmentesen biztosítunk.

R. I.: Az előzőekben a szoftvereket illetően esett szó a fejlesztéseinkről. A digizalizáció másik jelentős területe azonban a gépeinkre vonatkozik. Például arra, hogy fizikailag az egész mateco-n belül, így természetesen a Mateco-Hungary Kft-n belül is, az összes gépünk GPS-jeladóval van felszerelve. Ez nemcsak arra ad lehetőséget, hogy a gépek pontos helyét, mozgását nyomon tudjuk követni, hanem a gép műszaki állapotát, tehát technikai adatait is figyelemmel kísérjük. Mindez azt jelenti, hogy a kötelező szervizekkel kapcsolatos, a használatra vonatkozó, vagy éppen az akkumulátorok állapotáról tájékoztató adatokat szintén online kapjuk.

MAÉP: Milyen technológiai változások vannak a láthatáron?

R. I.: Itt van például a rádiófrekvenciás távvezérlés. A Manitou forgózsámolyos, teleszkópos homokrakodóinkat távirányítóval, daruként tudják bérlőink használni. Egyszerűbb ezt telepíteni, mobilabb, gyorsabb. Most már annyira gyorsan építkeznek, és annyira gyorsan változnak az építőipari technológiák, hogy a nehezen mozgatható berendezéseket már nem szívesen bérlik. Az állványzatok eltűnnek, mert már olyan jellegű technológiák vannak, amihez nincs szükség komplett állványzat felépítésére. Bizonyos mérethatárig már nem célszerű darukat lerakni, mert egyszerűbbek a homlokrakodók. Ezek a gépek, mobilabban tudnak működni és más jellegű, egyszerűbb képesítés kell a kezelésükhöz. Egy képzett darukezelőt például sokkal nehezebb találni, mint egy munkagépkezelőt. Miközben a munkagépkezelő a mi berendezéseinkkel ugyanazt a feladatot el tudja végezni, mint egy darukezelő egy daruval.

További technológia fejlődési irányok, melyek már fellelhetőek és teret fognak hódítani:

  • a gépek mozgástartományai programozhatóak, ami az épületek szerkezeti elemeivel való összeütközést akadályozza meg – ennek eredményeképp a munkavégzés felgyorsul, az anyagi kár keletkezésének esélye minimalizálódik
  • Li-ion akkumulátorok térhódítása, melyek gyorsabb töltési időt tesznek lehetővé és kevesebb karbantartást igényelnek
  • Fejlettebb kommunikációs rendszerek a gépeken, a CanBus rendszerrel szerelt gépeknél a korábbiakhoz képest lényegesen több technikai információ nyerhető ki a használat során
  • Kamerák használata a rakodástechnikai eszközökön, mely megkönnyíti a nehezen vagy egyáltalán nem belátható helyen történő munkavégzést, vagy rendkívüli események előfordulása esetén az előzmények visszanézésével segít a helyzetet előidéző okok felderítésében.

MAÉP: Milyen arányt képviselnek flottájukban az elektromos meghajtású gépek?

R. I.: A gépeleinknek több mint a fele elektromos gép.

MAÉP: Főképp beltéri használatra keresik?

R. I.: Kültéren is használható egy-kettő közülük. Karos emelőink között megtalálhatóak hibrid meghajtású gépeink is.

B. Z.: Az elektromos gépekben is vannak újítások. Nálunk a Genie-nél eDrive megnevezéssel jelölik ezeket. Az újítás gyakorlatilag egy erősebb elektromotort jelent, illetve ezeknél a modelleknél az akkumulátorfelhasználást is hatékonyabbá tudták tenni. Nyilván egy elektromos gépnél az akkumulátor feltöltöttsége ad egy maximális üzemórát. Nem mindegy, hogy meddig tudják használni és hogy milyen erős az a gép, amit használnak. Ebben az irányba próbálnak innovatív megoldásokat találni a gyártók.

Érdemes ezen a ponton megemlíteni az úgynevezett „special equipment” csapatot. Cégcsoport szinten van egy külön csoport, vagy üzletág, amit special equipmentnek hívunk.

Itt speciális paraméterekkel rendelkező gépekről van szó. Egy átlag építkezésen sokféle karos, kosaras, ollós emelőt használnak. Trendként azt lehet látni, hogy az építkezéseken egyre magasabb épületek, csarnokok kivitelezése valósul meg. Amíg az elmúlt években, akár 5-6 évvel ezelőtt azt mondtuk, hogy ollós emelőből egy 16-18 méteres munkamagasságú gép tökéletesen kiszolgálta az igényeket, mára eljutottunk odáig, hogy 22-25-27 méteres ollós gépekre van igény. Ezek azok a gépek, amelyekre nem minden beruházásnál, nem minden projekten van szükség. Tehát flottában tartani az alacsony kihasználtság miatt nem volt érdemes. Ezért van egy olyan csapat a cégcsoporton belül, aminek kifejezetten ilyen speciális gépek tartoznak a flottájába. Ha valamilyen igény Magyarországon jelentkezik, legyen az egy extrém magasság, egy speciális súly, emelés, teherbírás, akkor a cégcsoporton belül elérhetőek azok a gépek, amiket magyarországi ügyfeleink bérbe tudnak venni. Emellett mi is egyre jobban megyünk abba az irányba, hogy a saját flottánkat is bővítjük ezekkel a gépekkel, de ezek száma egyelőre korlátozott.

R. I.: Az elmondottakra a legjobb példa, amikor a Mol-torony tetejére a koronát - a fémszerkezetet - rakták fel. A fémszerkezet építéséhez egy olyan eszközre volt szükség, ami legalább 24 méter magasságra tudja a dolgozót a kosárban kiemelni. Ez nem lett volna gond, mert van a flottánkban megfelelő emelőgép, de volt egy olyan peremfeltétel, ami miatt a saját gépparkunk nem volt alkalmas erre a feladatra.  A daru, ami a munka elvégzésére alkalmas gépet a magasba emelte, maximum 10 tonna tömeggel volt terhelhető. Egy olyan munkagépet tudtunk az elvégzendő feladathoz biztosítani, ami üzembiztosan és biztonságosan volt képes akár 42 méter magasra a dolgozót felemelni, miközben a teljes berendezés súlya nem volt több, mint 9 tonna. Az emelőgépeknek, amiket bérbe adunk, az egyik jellemzője az, hogy nehezek. A gép azért nem borul fel, mert nehéz. Az a gép, amelyik könnyű és magasra kiemel, ott nagyon speciális megoldások kellenek. A special equipment csapatnál volt egy ilyen berendezés és ezzel képesek voltunk a vevő igényeit a megfelelő biztonsággal teljesíteni.

MAÉP: Merre mennek, hol van a növekedés a bérbeadás területén? Nemzetközi példa a rendezvény megvalósítás, a filmipar.

B. Z.: Egyszerre több lábon szeretnénk állni, bár még mindig az építőipar a legnagyobb piaca ennek a területnek. Ez nem jelenti azt, hogy más iparágakban ezeket a gépeket ne lehetne jó hatékonysággal használni. Ilyen kiaknázatlan területek találhatók például a városüzemeltetés terén, vagy a reklám iparban.  Arra törekszünk, hogy minél inkább szélesítsük a felhasználási területeket. Egyre több esetben találkozunk azzal - legyen az a filmipar, vagy egy karbantartási, épület-üzemeltetési szektor -, hogy ezekre a gépekre már most, jelen pillanatban is van igény. Ezt már beazonosították, de azt gondoljuk, hogy még mindig vannak olyan iparágak, ahol ebben nem feltétlenül gondolkodnak. Mi azon vagyunk, hogy munkagépeink a jövőben ezekben a szektorokban is teret hódítsanak.  

2022. 08. 02. Megjelent a Magyar Építő Fórum 2022. őszi (No.87.) nyomtatott számában

Fotók: Horváth Barnabás

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©