A Doosan DX-7 sorozat három új kotrója már a piacon
2022. január 13.
A Doosan december elején 10 új kotró modellt mutatott be, ezzel teljessé téve a cég közepes DX-7 típuscsaládját, mely összesen 17 Stage V motorral szerelt lánctalpas és gumikerekes kotrót ölel fel. A Doosan a napokban jelentette be ezek közül három új lánctalpas kotró tényleges piacra lépését: ezek a 23,3 tonnás DX235LC-7 és a valamivel nehezebb, 25,7 tonnás DX255LC-7 hagyományos kialakítású típusok, míg a 24,3 tonnás DX235LCR-7 kis farsöprésű modell. A kis farsöprésű DX235LCR-7 kimagasló ásási teljesítményt és rugalmasságot ígér, melyet könnyű kezelhetőséggel és alacsony üzemeltetési költségekkel fejel meg – mindezt olyan kompakt felépítéssel, mely a hátsó farsöprést mindössze 1724 mm-re csökkenti. Ezzel a DX235LCR-7 jól szolgálja ki az olyan gépek iránt mutatkozó növekvő igényt, melyek épületek közelében és szűk helyeken is gond nélkül dolgozhatnak.
DX235LC-7
Új tiltrotátor mód
Közös vonásként a három kotró mindegyikének műszerfalán helyet kapott egy kapcsoló az új tiltrotátor módhoz, mely biztosítja a hidraulikarendszer optimális szállítási teljesítményét, emellett pedig az ellennyomás kiküszöbölésével segít a lehető legpontosabbá tenni a tiltrotátorokkal végzett munkát. Az új tiltrotátor mód alapvetően a hidraulikarendszer speciális, kétirányú áramlási üzemmódját takarja – hála a kotró EPOS (elektronikus teljesítményoptimalizáló) rendszerének mindkét irányban lehetséges a visszafolyás a tartályba, ezzel kiküszöbölhető az ellennyomás, növekszik az átfolyási teljesítmény és javul az irányíthatóság.
Nehezebb ellensúlyok tiltrotátorral végzett munkákhoz
Alapfelszereltségként a DX235LC-7 és DX255LC-7 modellek 5 tonnás, illetve a DX235LCR-7 még ennél is nehezebb, 6,4 tonnás ellensúlya nagyban hozzájárul a gépek kitűnő stabilitásához és figyelemreméltó emelési kapacitásához. Sőt, a DX235LCR-7 és a DX255LC-7 esetében extraként nehezebb (7,4, illetve 5,5 tonnás) ellensúly is rendelhető.
Nem mellékes az sem, hogy a Doosan mind a sztenderd, mind a rendelhető ellensúlyok kialakítását áttervezete, hogy a jobb hozzáférhetőség révén tovább egyszerűsödjék a karbantartás.
DX255LC-7
Csakúgy, mint a gyártó többi lánctalpas és gumikerekes kotrója a közepes méretosztályban, az új jövevények is intelligens hidraulikarendszerrel készülnek, amely szerelékekkel végzett munka esetén a gyártó szerint nagyjából 30 százalékos hatékonyságnövekedést garantál a korábbi kotrómodellekhez képest. A rendszer lényege, hogy egy új vezérlőszelep és egy további vezeték beépítésével még a gém mozgatása közben is folyamatos az eszköz ellátása folyadékkal, így a hidraulikus teljesítmény optimális módon osztható el olyankor, mikor párhuzamosan dolgozik a gém és a csatlakoztatott szerelék.
Új Fine Swing funkció
Szintén az alapáras funkciók sorát gazdagítja a Fine Swing, amely minimálisra csökkenti a felemelt teher rázkódását a fordító mozgások kezdetén és végén, vagyis finom mozgásokkal növeli a kezelő kényelmét és a közelben tartózkodók biztonságát, míg a kotró által „elejtett” tárgyak által okozott károkat is megelőzi. A Fine Swing mód aktiválásakor a kotrók finoman, fokozatosan érik el a maximális forgási sebességet, a forgó mozgás megállítása pedig hasonlóan finoman történik.
Mindhárom új Doosan modellen alapfelszerelés egy új emelőfül, mely a kanálszár végén, a kanálfelfogatás öntvényén kapott helyet. Ennek terhelhetősége maximum 5 tonna, és a deformáció elkerülése érdekében speciális perselyezéssel látták el.
DX235LCR-7
Új Stage V motor
A három új modell mindegyikébe a Doosan ultramodern, DL06V jelű hathengeres dízelmotorja került, ám eltérő teljesítményszintekkel: a DX235LC-7 esetében 129 kW (173 Le), míg a DX235LCR-7 és a DX255LC-7 esetében 141 kW (189 Le) a leadott csúcsteljesítmény.
A DL06V egy új megoldásra támaszkodva kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül éri el – sőt, szárnyalja túl – a Stage V előírásokat: ehhez a mérnökök megnövelték az égés során rendelkezésre álló levegő mennyiségét, aminek következtében magasabb hőfokon megy végbe a folyamat, és jóval kevesebb részecske keletkezik.
Mindezt ráadásul extra hatékony DOC/DPF+SCR utókezelő-technológiával ötvözték, ami garantálja a lehető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátást. Nem elhanyagolható előnye a technológiának, hogy a dízel részecskeszűrő (DPF) karbantartásigénye igen nagymértékben lecsökkent, ugyanis 8000 üzemóra eléréséig semmiféle karbantartást nem igényel.
SPC3 teljesítménymódok
A gyártó legújabb lánctalpas kotróiban a takarékos DL06V dízelmotor az új központi hidraulikaszeleppel és a Smart Power Control technológia legújabb generációjával (SPC3) karöltve biztosítja a korábbi modelleknél jóval kedvezőbb fogyasztást. Újdonság, hogy immár négy teljesítménybeállítás (P+, P, S vagy E) közül lehet választani, ami egyszerűbbé teszi a munkagépek üzemeltetését, a gépkezelőnek pedig természetesen mind egy-, mind kétirányú üzem esetén lehetősége van a teljesítménymód kiválasztására.
DoosanCONNECT telemetriarendszer
Az új trió mindhárom tagja gyári kiépítésben tartalmazza a gyártó DoosanCONNECT elnevezésű, vezetéknélküli flottakezelő rendszerét is. A rendszer alapáras a Doosan minden kotróján (14 tonna felett), illetve minden új Doosan homlokrakodón és csuklósdömperen.
Forrás és fotó: Doosan Infracore Europe
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?