Egykarú óriások

Csorba Kázmér írásából az átrakógépekről és ezek piacáról tudhatnak meg többet.

2023. november 06.

A z elmúlt 50 évben nagyon megszaporodtak a speciális munkagépek. A bányaművelés és az építőipar, ezen belül a földmunkagépek területén fél évszázaddal ezelőtt a mostani kínálathoz képest kevés gépfajtát gyártottak. Ilyenek voltak a traktoralapú univerzális földmunkagépek, homlokrakodók, kotrók és dózerek. Először a minél nagyobb teljesítmény irányába fejlesztettek a gyártók. Azután megfordult a trend, és megjelentek a minikotrók, a kis méretű csúszókormányzású univerzális rakodógépek. Ezt követően az alapgépek gyártói kezdtek speciális irányba fejleszteni, és igyekeztek olyan gépeket gyártani, amelyek úgynevezett „rés-igényeket” elégítettek ki. Ilyen speciális fejlesztés végtermékei az átrakógépek.

Kezdetben a földmunka területén bevált kotrókat használtak különböző anyagok, mint például a fém- és papírhulladék, ömlesztett áruk átmozgatására. Az anyagokat adott területen belül más helyre vagy szállítójárművekbe kellett átrakni. (Hajóból, vasúti vagonból közúti járműbe, vagy fordítva.) Kiderült azonban, hogy a rakodás más módon veszi igénybe a kotrógép szerkezetét. A földmunkánál az erőt a tömör anyag felszakításánál kell kifejteni. A már kiszakított anyagot 90 fokban elfordulva leborítják a földre, vagy teherautó platójára ürítik. A fém, papír, ömlesztett áru felvételéhez nem kell komolyabb erőt kifejteni, viszont a gép elfordulásakor, ami általában 180 vagy akár 270 fok, nagy dinamikus erő ébred a fordító mechanizmusban és a gémszerkezetben a tömeg felgyorsításakor és lefékezésekor. Továbbá nagyobb távolságra, nagyobb gémhosszakkal, gyorsabb fordulási sebességgel lehet hatékonyan dolgozni. Tehát egészen más gépeket kell tervezni. Ezekből a gépekből azonban nem használnak olyan sokat, mint a földmunkánál, ezért csak néhány gépgyártó fektetett be anyagi és szellemi tőkét, hogy a feladatra legalkalmasabb munkagépet kísérletezze ki, és viszonylag kis darabszámba gyártsa is.

A Z ÁTRAKÓGÉPEK EURÓPAI PIACÁNAK MÉRETE 

Összességében évente 2500-3000 darab új gép kerül értékesítésre. A piacméretek nagyságrendjét az alábbi táblázat mutatja:

 

 AZ EURÓPAI PIAC SZEREPLŐI

Míg a hagyományos kotrógépeket több tucat gyártó tartja a gyártási palettáján, addig lényegében 5 említésre érdemes típus alkotja az átrakógépek választékát: Sennebogen, Liebherr, Fuchs, Caterpillar és Sany. Az első átrakógépekre szakosodott európai gyártó a nagy múltú német Fuchs GmbH volt az 1980-as években. Nem sokkal később a szintén német Sennebogen gyár döntött úgy, hogy ahelyett, hogy a Caterpillarnak gyártanak kotrókat, saját fejlesztéssel és saját névvel átrakógépekre specializálódik. Ez a két gyártó vette észre a lehetőséget a rés kitöltésére (niche product). A két vállalat fejlődésének útja azonban másképp alakult.

Fuchs MHL340

A Fuchs 2002-ben beolvadt a Terex-csoportba. A cégcsoporton belül a fejlesztésre kapott támogatás megcsappant, többéves lemaradásba került a Sennebogennel szemben, amelyik teljesen szakított a Caterpillarral, és gőzerővel dolgozott a recycling névvel összefoglalható tevékenységet végző iparág igényeit minél jobban kielégítő megoldásokon. A korábban jellemzően 20-30 tonna önsúlyú gépek választékát lefelé is szélesítették (már 20 tonna alatti gépek is vannak a kínálatukban), de még látványosabb a nagyobb gépek területén tett lépéseik.

Jelenleg a világ legnagyobb átrakó gépe a 40 m gémkinyúlású, 400 tonna önsúlyú Sennebogen 895 E típus megjelölésű monstrum. A 895 E-vel nemcsak a világ legnagyobb anyagkezelő gépét sikerült megalkotniuk, hanem ezzel az innovációval mércét állítottak az energiahatékonyság, a teljesítmény és az ügyfélspecifikus megoldások terén. Ugyanis gigantikus mérete ellenére a zöld óriás különösen hatékonyan, gyorsan és károsanyagkibocsátás nélkül dolgozik. A hatékonysághoz és a költségcsökkentéshez különösen a bevált „Green Hybrid” energia-visszanyerő rendszer járul hozzá, amellyel akár 55% energiát is meg lehet takarítani. Az energiatárolás egy összenyomott rugóhoz hasonlóan működik. Csakhogy itt a gázt különálló, nyomás alatt álló gázpalackokban sűrítik össze, és így tárolják az energiát, amely a következő löketnél rendelkezésre áll. A következő löket mozgása ismét a rugó kioldásához hasonlítható. Ennek során a korábban keletkezett energia ismét felszabadul. Az úgynevezett „full linerek” közül (akik a földmunka- és építőgépek teljes választékát gyártják) csak a Liebherr és a Caterpillar próbál lépést tartani a speciális igénybevételt jelentő átrakógépek gyártása terén.

Sennebogen 825E

A Liebherr ügyel arra, hogy rendszeresen újítsa meg típusválasztékát. Ilyen a 2023 májusában a hannoveri Ligna 2023 elnevezésű kiállításon bemutatott LH 26 M Timber Litronic faátrakó gép. Üzemi tömege 23,5 tonna és 26 tonna között van. A 125 kW/170 Le motorteljesítménynek köszönhetően a rendszer nagy nyomatékkal rendelkezik. A fejlesztés jó példa arra is, hogy még az átrakógépeken belül is vannak speciális igények annak függvényében, hogy mi a rakodási feladat. Fatelepeken például jellemző a hely szűke. A Liebherr úgy konstruálta meg a gépet, hogy kompakt kialakításának köszönhetően szűk helyeken való használatra legyen ideális. A rendkívül kicsi első és hátsó fordulási sugárnak köszönhetően a gép szűk helyeken is meg tud fordulni. A válogatósorhoz vagy rönkökhöz nagyon közel lehet dolgozni a géppel, mivel a gép forgása közben a felépítmény mindig a futómű szélességén belül van. Ezenkívül a fülke elhelyezése olyan, hogy kiváló rálátást biztosít a kezelőnek a munkaterületre.

Liebherr LH26M

A Caterpillar szintén ebben az évben, áprilisban mutatta be új, 50 tonna önsúlyú gumikerekes átrakógép fejlesztését. Az új Caterpillar MH3050 anyagmozgató kiváló teljesítményt, megbízhatóságot és rendkívül kényelmes vezetőfülkét kínál. A fejlett elektrohidraulikus rendszer optimális egyensúlyt biztosít a teljesítmény és a hatékonyság között, javítja a ciklusidőt, így több anyagot mozgat meg ugyanannyi idő alatt. Ezt az újgenerációs anyagmozgatót a Cat C9.3B motor hajtja, amely akár B20 biodízellel is üzemeltethető. A motor karbantartásmentes utókezelő rendszere megfelel az Európai Unión belül előírt Stage V kibocsátási határértékeknek. A teljesítményt a kezelő a feladathoz igazíthatja a Power, Smart vagy Economy teljesítménymódok kiválasztásával, így a gép teljesítményének csökkenése nélkül biztosít üzemanyag-megtakarítást. Az újonnan kínált gép maximális gémkinyúlása 18 m, így a kezelők több anyagot mozgathatnak a gép átállítása nélkül. Mindazonáltal ezzel az új típussal is viszonylag szűk tartományban, összesen 5 kategóriában kínál a Caterpillar gépeket (25 t, 30 t, 40 t és mostantól 50 t). A gémválaszték lehetősége is sokkal szerényebb az átrakógépekre szakosodott versenytársakhoz képest. Elektromos meghajtású típus pedig egyáltalán nincs a gyártmány fejlesztés előterében.

Caterpillar MH3050

A szortiment tekintetében a Sennebogen messze megelőzi a versenytársait. Összesen 45 különböző méretű gépet gyártanak, és ezek mindegyike rendelhető dízel vagy elektromos meghajtással. Ebből a két szempontból egyedül a Liebherr a versenytársa. Az ő kínálatukban 18 tonna önsúlyú gépektől 185 tonna önsúlyú gépekig – összesen 32 típust – tartalmaz a paletta. A 32 típusból 16 készül elektromotoros meghajtással is. Gémkinyúlás tekintetében 9 métertől 30 méterig tart a skála. És természetesen erre a területre is beköszöntek a kínai gyártók. Helyesebben egyelőre csak a Sany. Európai központját már 2011-ben létrehozta Németországban (Bedburgban), és a földmunkagépek után a kikötői berendezéseket is kezdte EU-tanúsítvánnyal alkalmassá tenni az európai piacra. A kikötői berendezésekhez tartoznak a konténeremelők, bakdaruk, nehéztargoncák mellett az átrakógépek is. Néhány éve az 50 tonnás géppel jelentek meg az átrakógépek európai piacán. A kisebb modellt 2022 októberében mutatták be. Az SMHW30G5 típusú gépük önsúlya 28,5–30,5 tonna között mozog (gémhossztól és szereléktől függően). Motorja 6 hengeres Cummins 6.7 Stage V-ös teljesítménye 145 kW (2000/perc fordulaton) A kabin 2600 mm-es tartományban a talajszinttől 5600 mm szemmagasságig emelhető. A hajtómű Dana 360 modell, a tengelyek Kessler gyártmányok. Hidraulikus nyomás 320 bar. Maximális olajáramlás 2 × 260 l, a hidraulikus rendszer töltési mennyisége 230 l. A gém hossza 8,6 m, kanálszár 5,6 m (összes gémkinyúlás 14,2 m).

SanySMHW48G5

ÁTRAKÓGÉPEK A MAGYAR PIACON

Magyarországon az átrakógépeket legrégebb óta és a legnagyobb darabszámban a fémhulladékgyűjtés és -kereskedelem területén használják. 25 tonna és 30 tonna közötti önsúlyú gépek felelnek meg leginkább a hazai fémkereskedéssel foglalkozó vállalatok, vállalkozások méreteihez. Összességében a piacon mintegy 200-300 működő átrakógép dolgozik. Nem beleszámolva azokat a még rendszerváltást megelőző és akkor szinte egyedüli típust, a Weimar T174-es átrakógépeket, amelyek még ma is itt-ott fellelhetőek a kisebb vastelepeken. Tekintettel arra, hogy az elmúlt években állami támogatás is igényelhető volt a gépbeszerzésekhez, nagyrészt új gépekkel pótolták az elöregedett gépparkot. Így évente mintegy 15-20 darab új gép jelenti a magyar átrakógéppiacot. Ez a mennyiség kiegészül még a kikötőkbe időnként vásárolt nagyobb, 50 tonna vagy annál nagyobb önsúlyú gépekkel, amelyek azonban éves szinten 1-2 darabot jelentenek. Szintén kisebb darabszámban használják az átrakógépeket a fafeldolgozás területén, mint például fűrészüzemekben, fatelepeken. Történelmileg a Fuchs és a Liebherr jelent meg először a magyar piacon a rendszerváltást követően. Az elmúlt 10-12 évben fokozatosan felnőtt hozzájuk, majd átvette a piacvezető szerepet a Sennebogen.

A magyarországi piacon legnagyobb darabszámban értékesített átrakógépek főbb műszaki paraméterei az alábbi táblázatban látható:

A PIAC VÁRHATÓ ALAKULÁSA

Az utóbbi években megjelent az átrakógépek iránti igény a papír- és fafeldolgozás, valamint egyéb tömegárumozgatás, recycling további területén is. Így a piac bővülésére lehet számítani. Megjelent már az igény a magyar piacon is az elektromos gépek iránt is. Ezen hajtású gépek felé fog elmozdulni a kereslet. A fent bemutatott 5 márkából várhatóan a már Magyarországon bizonyított 4 gyártó (Sennebogen, Liebherr, Fuchs, Caterpillar) mindegyike képviseltetni fogja magát a jövőben, hiszen mindegyik gyártónak megvan a „törzsvásárlói” vevőköre.

A piacra most beköszönő Sany elég erős ahhoz, hogy megteremtse a piaci részesedését a magyar piacon is. Segíthet neki a bizalom megnyerésében a többi „kikötői és logisztikai berendezés” területén (konténerrakodók és bakdaruk, RMG) elért nagyon gyors európai térnyerés, mely bizonyítja hogy a Sany már az újgenerációs kínai nagyvállalatok élenjárója, ahol nem egyszerűen a piaci térnyerés, hanem a minőségi termékek előállítása a fő cél.

Csorba Kázmér

Az írás megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2023. őszi számában (No. 91). 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Hét év után ismét megrendezik a legnagyobb hazai építőgép-kiállítást. Tekintsünk a múltba: hogyan és mikor kezdődött a Magyarországon forgalmazott építőipari gépek bemutatása?

Az ÉBSZ Kiállításokon a gépkezelő verseny mindig nagy attrakció. Nem lesz ez másként az idei Gépshow-on sem.

Négy évtized elég volt ahhoz, hogy Kína a semmiből a világ autóipari nagyhatalmává váljon. Összeállítás arról, hogyan hódítanak a világban és Magyarországon.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©