Megalakult az ÉVOSZ Mélyépítési Tagozata
2023. szeptember 14.
Az építőiparon belül meghatározó jelentőséggel bír az egyéb építmények építését magában foglaló mélyépítés, nevezetesen az út, autópálya, a vasút, a híd, alagút, a közműépítés, valamint az egyéb máshova nem sorolható építés.
2023. első félévében az egyéb építmények építése ágazatban a folyó áron számított termelési érték az építőipar egészén belül 20,87 %-os részarányt képviselt, miközben volumene 9,8 %-os csökkenést mutatott.
Az egyéb építmények építése ágazat szerződéses rendelésállománya hónapról-hónapra csökken, az építőipar egészéhez mérten rosszabb a helyzete. Míg az építőiparban jelenleg a rendelésállomány 27-30 %-kal elmarad az egy évvel korábbitól, az egyéb építmények építésénél 40 %-os az elmaradás. Így az előző években beszerzett nagyértékű gépek, berendezések tervezett megtérülésével nem lehet számolni. A piaci helyzet még jobban indokolja a vállalkozások összefogását és a szakmacsoport egységes érdekképviseletét.
Az alakuló ülésen megfogalmazódtak a szakterületek súlyponti problémái, várakozásai, megoldásai.
Miskolc-Kassa autópálya
Az útépítésnél az állami irányítás szervezeti átalakításával az ÉVOSZ egyetért, azonban az átszervezéssel járó kezdeti nehézségek még megvannak. Az új létesítmények iránti megrendelések minimálisra csökkentek. A Magyar Autópálya Koncesszióban jelentős felújítások vannak, ami a piaci szereplők finanszírozásával történik és éles versenyben kiviteleződnek. Szervezeti átszervezésekkel, technológiai fejlesztéssel, képzéssel számolnak a cégek a túlélés jegyében.
Balaton északi parti vasútrekonstrukció
Kulcsfontosságú zöld fejlesztésnek tekinti a szakma a vasútépítést. Az EU-n belül kiemelt fejlesztés, ami a hazai szakma számára a legnagyobb kihívás. Ilyen körülmények között a hazai szakmunkások és mérnökök megtartása, képzése, mozgatása a legfontosabb. A közúti árufuvarozás vasútra tereléséhez szükséges fejlesztések kivitelezésére is készülnek a vállalkozások.
A szakmunkás és a középfokú vasútépítő képzés teljesen leépült, ami tarthatatlan. A vállalkozások a képzésben jelentős feladatot vállalnának. Közlekedési villamosmérnök és informatikus képzés számossága elégtelen és a nagysebességű vasútvonalak kiszolgálását célzó képzés Magyarországon egyelőre nem megoldott. Üvegkapu intézményének pontosítása a vasútépítésnél sürgős átgondolást, szabályozást igényel.
Monostori híd építése, Komárom
A hídépítés területén a szakmai kapacitások megtarthatósága ellehetetlenül. Alvállalkozói kapacitások munka nélkül szétesnek. Az eszközöket és a készleteket nem tudják tartani.
Szabályozásnál a legnagyobb kihívás a földrengés-terhek jelentős növekedése. A biztonság javára megteendő intézkedések költségkihatására hívják fel a figyelmet.
A szélsőséges ciklikusság a közműépítésben is megvan. A közműépítés hatékonysága rendkívül alacsony más alágazatokkal való összehasonlításban is. A megrendelés hiánya a következő két évet jelenleg kilátástalanná teszi a szakmacsoport számára. A háború és COVID miatt megemelkedett költségek elszámolása az állami megrendelő és a nyertes kivitelezők között a korábban kötött szerződéseknél várat magára, ami tovább rontja a vállalkozások túlélési esélyét.
Ezidáig nincs víziközmű pályázat 2023. évben sem tervezésben, sem kivitelezésben. A közbeszerzések nullára való leállása szétzilálja ezt a vállalkozási kört.
A környezetrendezés értéknövelő hatása a jövőben hangsúlyossá válik. A zöldépítészet rendszerszerű átgondolására Magyarországon késedelemben vagyunk. A digitalizáció, a robottechnológia kialakítása, a dróntechnika eszközrendszerével lehet a generációváltást sikerre vinni.
Az építőipar fontos területét alkotó, mélyépítési szakágazatokat képviselő ÉVOSZ tagszervezetek azzal a céllal hozták létre az ÉVOSZ Mélyépítési Tagozatát, hogy piaci tevékenységüket, hatékonyságukat elősegítve speciális vállalkozói érdekeiket megjelenítő tagozatként működjenek.
Fontosnak tartják, hogy részt vegyenek a mélyépítési tevékenység végzését meghatározó jogszabályok kialakításában, véleményezésében, a piaci folyamatok elemzésében, értékelésében.
A Tagozathoz tartozó vállalkozások folyamatosan figyelemmel kísérik a súlyponti problémákat, megoldásukra javaslatokat fogalmaznak meg, eljuttatva azokat a vállalkozókhoz és a Kormány döntéshozói részére. A Mé lyépítésiTagozat a rendelkezésre álló eszközeivel bekapcsolódik a szakmai képzést és a szakmai kultúra emelését célzó oktatási, képzési tevékenységbe és a szakmai követelmények kialakításába.
A MélyépítésiTagozat alakuló ülésén Varga Antalt, a Duna Aszfalt Zrt. igazgatósági tagját választották elnöknek.
ÉVOSZ sajtóközlemény, fotók: Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?