Az elmúlt évek egyik legnagyobb útfelújítási programja, a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program keretében mintegy 160 kilométernyi mellékút fejlesztése valósul meg országosan 89 szakaszon, összesen 31,616 milliárd forint értékben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában. A projekteket a társaság európai uniós vissza nem térítendő támogatás segítségével valósítja meg. Eddig 21 útszakaszon 31,47 kilométernyi út újult meg, további 16 szakaszon jelenleg is zajlanak a munkálatok.
A program keretében az elmúlt években több alprogramon keresztül összesen 241 út, 592 kilométernyi szakasza újulhatott meg, összesen 65 milliárd forint értékben. A jelenlegi úgynevezett maradványkeretből megvalósuló országosan 160 kilométernyi fejlesztés jelentős része már idén elindult, illetve elindul, de lesznek a jövő évre áthúzódó munkák is. A felújítások a TOP-1.3.1-15 és TOP-1.3.1-16 kódszámú Gazdaságfejlesztést és a munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés című felhívás részét képezik.
A nagy volumenű felújítási programról Nagy Bálint, az Építési és Beruházási Minisztérium beruházási államtitkára, országgyűlési képviselő és Mikesz Csaba, a Magyar Közút műszaki vezérigazgató-helyettese tartott sajtótájékoztatót 2022. október 26-án Zala megyében, a program részeként 1 kilométeren megújuló Keszthely-Várvölgy összekötő úton. Ezen a helyszínen egy környezetbarát, a körforgásos gazdaságot is segítő innovatív technológiaként úgynevezett hideg remix eljárást alkalmaznak a szakemberek. Ez azt jelenti, hogy a meglévő burkolatot és a ráterített zúzottkövet cement adagolással összedarálják és ez kerül be az út alaprétegébe.
A TOP program támogatási forrásaiból megvalósuló projektekben közös, hogy a felújítások részeként a szakemberek gondoskodnak a meglévő burkolat profilmarásáról, a szükséges burkolatmegerősítésekről, a teljes felületen új aszfalt kötő- és kopóréteget beépítéséről és a felújítási szakaszokon új stabilizált padka építéséről is. De nemcsak az út, hanem annak környezete, az árkok, átereszek is megújulnak, illetve a forgalomtechnikai elemeket is kicserélik vagy felújítják a kivitelezők, vagyis sor kerül a KRESZ táblák cseréjére, és új tartós burkolati jelek festésére is.
A beruházások megvalósulását követően általánosságban elmondható, hogy nő a forgalombiztonság és nagymértékben javul az út szolgáltatási színvonala az érintett szakaszokon. Egy-egy hasonló fejlesztéssel pedig nemcsak az adott útszakaszon közlekedők nyernek, ugyanis a felújításokkal felszabaduló üzemeltetési forrásokat így más szakaszokon tudják a Közút szakemberei hasznosítani, hogy ott is megfelelő utazási körülményeket biztosíthassanak az autósok számára.
Magyar Közút Nonprofit Zrt.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?