Találkoztak a londoni Crossrail fúrópajzsai

A London alatt vezetett elővárosi vasútpálya-építés Európa jelenlegi legnagyobb építési projektje.

2013. szeptember 05.

Fontos állomásához érkezett a londoni Crossrail építése. A brit fővárost a föld alatt átszelő nagyszabású vasútépítési projekt fúrópajzsai a dél-londoni Woolwich állomáson randevúztak, most kezdődik a Temze alatt az alagútfúrás.

Az 1000 tonnát nyomó Mary nevű fúrópajzs májusban indult útjára Plumstead állomásról London Abbey Wood városrészéből és augusztus utolsó napjaiban törte át a talaj Woolwich állomáson, mellyel az itt zajló munkálatok a félidejükhöz érkeztek. A másik, Sofia névre keresztelt fúrópajzs már májusban megérkezett ugyanerre az állomásra, és kész arra, hogy a Crossrail Észak-Woolwich, majd a belváros felé tartó szakaszának nekiálljon, ahol a Temze alatt is át kell majd fúrnia.

Robby Whitfield A Sofia nevű fúrópajzs a Woolwich állomáson, Dél-Kelet-Londonban

A Crossrail elnevezésű projektet több évtizedes előzetes tervezgetés és előkészítés után 2009-ben kezdték el építeni az Egyesült Királyságban, az első vonatok pedig - a legújabb elképzelések szerint - 2018 közepétől fognak futni rajta. Az építkezés méretei szerint a Crossrailt nem túlzás a kontinens jelenleg zajló legnagyobb építési projektjének nevezni. Az új föld alatti vonal megépítése során vasúti összeköttetést alakítanak ki az London elővárosai között a belvároson központján keresztül, mely nagyban megkönnyíti az elővárosi közlekedést a brit főváros életében. A vonal teljes hossza 118 kilométer lesz, melyből 41 kilométer a teljesen új építésű alagútban vezet.

A Crossrail nyomvonala fontos közlekedési csomópontokat érint; nyugaton Maidenhead és a Heathrow repülőtér felől a már meglévő vasútvonalon haladnak majd a szerelvények, majd az új vasúti alagútban haladva érintik a Paddington és a Liverpool Street pályaudvarokat. Ezután a vonal kettéágazik: az egyik irányban Stratford pályaudvara előtt újra a felszínre érve lehet majd utazni Shenfieldig, míg a másik irányban – részben a felszínen és egy a Temze alatti alagúton át – Abbey Wood felé. Ezen a vonalon folyótól délre találkozott most a két fúrópajzs. Mary és Sofia, melyeket speciálisan a Crossrail építésére terveztek, más-más típusú talajban végzi a munkát. Mary a város alatti, míg Sofia a folyó alatti speciális viszonyokra van kiképezve.

Ha elkészül a Crossrail, várhatóan legalább negyed órával fog rövidülni a London központjába, a mostani találkozási ponttól, Woolwich állomástól a Bond Streetre tartó utazás. A Heathrow reptérre pedig 40 perc alatt érhetnek az utasok.

A Crossrail térképe: crossrail 02 Forrás: Khl.com, Crossrail.co.uk, Építős.blog.hu A képek forrása: Crossrail.co.uk Fotó: Robby Whitfield, Térkép: Wikipédia, rajzolta: David Arthur.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©