Közösen fejleszt üzemanyagcellás bányadömpert a GM és a Komatsu

A General Motors és a japán cég közösen fejlesztenek hidrogén üzemanyagcellás rendszert a Komatsu 930E elektromos bányadömperhez.

2024. február 01.

Nemrég nyilvánosságra került, hgy a General Motors (GM) elektromos jövővel kapcsolatos elképzelései már a legkomolyabb ipari alkalmazásokra is kiterjednek, melyhez a cég a Komatsuval kötött partneri megállapodást.

A GM és a japán gyártó közösen fejlesztenek hidrogén üzemanyagcellás rendszert a Komatsu 930E elektromos bányadömperhez, mely a világ legnépszerűbb modellje a csúcskategóriás óriásdömperek között. A bánya- és építőgépek egyik legnagyobb szaktekintélyének számító Komatsu és a hidrogén üzemanyagcellás technológiák terén vezető szerepet betöltő GM mostantól vállvetve fog dolgozni a tervezésen és a technológia tesztelésén.

Viszonylag alacsony tömegük és a gyors feltöltés lehetősége révén a hidrogén üzemanyagcellák ideálisak az olyan eszközök elektrifikációjához, melyekben hagyományosan dízelmotorok találhatók. További előny, hogy a hidrogénre támaszkodva a járművek fedélzetén komoly energiatároló kapacitás alakítható ki anélkül, hogy mindez negatív hatással lenne a hasznos terhelhetőségre.

Sőt, az üzemanyagcellákkal olyan járművek esetében is megvalósítható a helyi zéró emisszió, melyeknek extrém terheket kell megmozgatniuk – a maga 320 tonna névleges terhelhetőségével ezek közé sorolható a Komatsu 930E bányadömper is. Az ilyesfajta szállítójárművek jellemzően egész életciklusukat egyetlen bánya területén töltik, ami nagyban leegyszerűsíti a hidrogén tankolására szolgáló hatékony infrastruktúra méretezését és telepítését is.

Ebből kifolyólag a felsővezetékes-akkumulátoros és hagyományos töltős-akkumulátoros megoldásokat követően a Komatsu üzemanyagcellás bányadömperei újabb lépést jelentenek a dekarbonizáció felé vezető úton, méghozzá anélkül, hogy további elektromos töltőinfrastruktúra kiépítése válna szükségessé.

Mindez azért is igen fontos, mert a Komatsu célul tűzte ki, hogy 2030-ig 50 százalékkal mérsékelje globális károsanyag-kibocsátását, 2050-ig pedig a vállalat el kívánja érni a teljes karbonsemlegességet. Az ambiciózus tervek megvalósításához azonban elengedhetetlen, hogy ne csak a cég létesítményei által és a gyártás során kibocsátott káros anyagok mennyiségét csökkentsék, de termékeik emisszióját is folyamatosan mérsékeljék. Ezen felül a Komatsu ügyfeleivel is szoros együttműködést folytat annak érdekében, hogy a vállalat fejlett technológiáin és szolgáltatásain alapuló optimalizációs programokra támaszkodva szorítsák le a gépek használata közben felszabaduló káros anyagok szintjét.

Hasonló céljai vannak a GM-nek is, ám ők már 2040-re el szeretnék érni a teljes karbonsemlegességet mind a termékek, mint saját működésük tekintetében.

„A fenntarthatóbb jövő megvalósítása érdekében muszáj új hajtásmódokat találnunk azokhoz a gépekhez, melyekkel vásárlóink nélkülözhetetlen munkákat végeznek a bányaiparban és az építőiparban. Ehhez a kritikus fontosságú feladathoz viszont iparágakon átívelő együttműködésre van szükség, épp ezért izgatottan tekintünk a GM-mel végzett közös munka elé, hogy helyi károsanyag-kibocsátástól mentes szállítójárműveket kínálhassunk ügyfeleink számára” - nyilatkozta Dan Funcannon, a Komatsu észak-amerikai fejlesztésekért felelős alelnöke.

A GM és a Komatsu tervei szerint az első HYDROTEC-rendszerrel szerelt bányadömper-prototípus tesztelésére a 2020-as évek közepén kerül majd sor a Komatsu arizonai kutató-fejlesztő létesítménye területén. A járművet energiával ellátó HYDROTEC-cellák összesített kapacitása meghaladja majd a 2 megawattot.

Érdekesség, hogy a GM több mint 50 éve foglalkozik üzemanyagcellákkal kapcsolatos kutatással és termékfejlesztéssel, így egyike azon kevés vállalatnak, melyeknek lítium-ion akkumulátoros és hidrogén üzemanyagcellás technológiák is rendelkezésére állnak házon belül. A GM és a Komatsu reményei szerint az egymást jól kiegészítő technológiák segíthetnek fellendíteni az alacsonyabb károsanyag-kibocsátással járó mobilitási megoldások terjedését, hogy az autóipar mellett más ágazatokban is lehetségessé váljon a fenntarthatósági célok elérése.

A General Motors világcégként mindenki által elérhető elektromos járművek fejlesztését tűzte ki célul. E stratégia lelke az Ultium akkumulátoros platform, mely a tömeggyártású személyautóktól a nagyteljesítményű modellekig minden járműben alkalmazható. Leányvállalataival és társvállalkozásaival közösen a General Motors világszerte értékesít járműveket Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Baojun és Wuling márkanevek alatt.

Forrás és fotó: Komatsu Europe International 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©