Engedélyezték a zöld aszfalt használatát

Szeptember közepétől a hazai szabályozások is megengedik a környezetkímélő zöld aszfalt alkalmazását. A Duna Aszfalt bizakodik.

2013. szeptember 24.

Ezentúl Magyaroszágon is beépíthető a mérsékelten meleg, alacsony energiafelhasználású, ún. zöld aszfalt. 2013. szeptember 15-től a hazai szabályozások is megengedik a környezetkímélő technológia alkalmazását.

2005-ben Franciaországban született meg az aszfaltgyártás „zöld” vívmánya, a LEA (Low Energy Asphalt). Szemben a hagyományos aszfalttal, a LEA gyártása alacsony hőmérsékleten, 80 és 130 °C között történik. Ez 50%-kal kevesebb energiafelhasználással és 50-60%-kal kisebb széndioxid és bitumen gőz kibocsátással jár, amely jelentősen hozzájárul az üvegházhatás csökkentéséhez.

További előnye, hogy az útépítés során nincs kellemetlen „aszfaltszag”, hiszen nem bocsát ki bitumengőzt, amely belélegezve egészségre káros anyagokat tartalmaz. Emellett a minősége nemhogy megegyezik, de jobb, mint a hagyományos aszfalté, nedves időben is könnyen beépíthető és az alacsony hőmérséklete miatt jóval messzebb is szállítható. A  hőmérséklete jóval alacsonyabb, mint a hagyományos aszfalté, ez pedig 50%-os energiafelhasználást és akár 60%-kal kevesebb károsanyag-kibocsátást jelent. Az itthon elérhető legalacsonyabb hőmérsékletű zöld aszfalt a francia LEA (Low Energy Asphalt).

MINOLTA DIGITAL CAMERA A Duna Aszfalt átalakított dunaharaszti keverőtelepe

Itthon a Duna Aszfalt Kft. képes a LEA előállítására, akik a HAPA (Hungarian Asphalt Pavement Association) segítéségével aktívan képviselték a jó ügyet, számos konferencián és fórumon bemutatták a LEA-t, ami meg is hozta a várva várt eredményt: a Magyar Útügyi Társaság (MAÚT) módosította az Útügyi Műszaki Előírásban szereplő irányelveket és 2013. szeptember közepétől itthon is beépíthető a zöld aszfalt. Ez azt jelenti, hogy a közbeszerzési eljárások során a kiíró szerepeltetheti a műszaki specifikációban a mérsékelten meleg aszfaltot. Így van esély arra, hogy a nyugati mintához hasonlóan itthon is elterjedjen a környezetbarát eljárás.

„Amikor 2011-ben úgy döntöttünk megvásároljuk a LEA francia licencét és a dunaharaszti keverőtelepünkön jelentős módosításokat hajtunk végre, két célunk volt: csúcstechnológiával környezetbarát aszfaltot gyártani és azt be is építeni. Az előbbit önerőből elértük, amíg az utóbbi cél a HAPA-val közös érdem. Hatalmas előrelépés ez a magyar útépítés életében, nekünk pedig komoly mérföldkő. A környezetvédelem kiemelt értékeink közé tartozik, ezért harmadik célunk, hogy megrendeléseink jelentős százalékát a LEA tegye ki. Bízunk benne, hogy megrendelőink is hamar felismerik a mérsékelt aszfalt nyújtotta előnyöket.” – mondta a cég közleményében Lehel Zoltán, a Duna Aszfalt Kft. szóvivője.

Összefoglaló ábra az új technológiáról: Lea eljaras abra 01 Forrás: Duna Aszfalt Kft. A képek forrása a Duna Aszfalt Kft.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©