Két évtizede az ügyfelek szolgálatában

Idén ünnepli 20 éves fennállást az UNICUM Kft. Ennek apropóján beszélgettünk Soós Attilával, a cég tulajdonos-ügyvezetőjével.

2023. június 28.

Idén ünnepli 20 éves fennállást az UNICUM Kft. Ennek apropóján beszélgettünk Soós Attilával, a cég tulajdonos-ügyvezetőjével.

MAÉP: Hogyan és milyen körülmények között indította a vállalkozását?

1999-ben költöztem Budapestre, és akkor vettek fel üzletkötőnek a Fiat-Hitachi képviseletéhez. Itt ismerkedtem meg az építőipari gépek világával. A termékek piaci megítélése eléggé vegyes volt, de ennek köszönhetően „váltam azzá”, aki a mai napig is vagyok. 3 évig voltam a cégnél, és ez idő alatt a dél-dunántúli területért és Budapestért voltam felelős. Hosszú távú terveim között a hazaköltözés szerepelt. Egy hasonló profilú céghez kerültem egy évre; itt egész Dunántúl tartozott hozzám. Itt jöttem rá, hogy ebben a piaci szegmensben van egy rés, amelyet érdemes lenne kihasználni.

2003. augusztusban másodmagammal megalapítottuk az UNICUM Kft.-t. Kollégám vitte a szervizt és a hozzá tartozó feladatokat, én pedig az értékesítést és a cégvezetést vállaltam magamra. A vállalkozás indítása egy Ausztriában felvett jelzáloghitellel indult. A feleségem a szerződés aláírásánál is egyértelművé tette, hogy ezzel mindent egy lapra tettünk fel, de továbbra is bízik bennem. Ezzel a „kicsi” teherrel a vállamon indítottuk el a vállalkozást.

Az első gondolatom az volt, hogy olyan termékekkel foglalkozzunk, amelyeket mindenki használhat. Így az első termékünk az olasz SOCOMEC bontókalapács lett, ezt szinte senki sem tudja! Második termékként a YANMAR építőipari gépek kerültek a portfoliónkba. Ehhez a termékhez fűztük a legnagyobb reményeinket. Így 20 év távlatából, mondhatom, ez be is jött. A portfolió pedig egyre bővült az évek során.

Soós Attila tulajdonos-ügyvezető

Hogy sikerültek az első lépések?

Az első időszakban kollégám egy bérelt budapesti telephelyen volt, én pedig Szombathelyről dolgoztam. Az értékesítés egy kicsit döcögve indult, de rövid időn belül kaptam egy megrendelést egy használt YANMAR gumikerekes kotrógépre. Mekkora öröm volt! Gondoltam, életem legjobb üzlete, de később szerencsére kiderült, hogy van ennél jobb is.

Párhuzamosan a szerviztevékenység felépítése is elindult, de ekkor alapító kollégámtól elváltunk, így ez a munka is rám hárult. Szombathelyen felvettem az első kiszálló szervizes kollégát, majd kis idő elteltével a másodikat is. Az első kollégám már nyugdíjban van, de a második kollégám a mai napig segíti munkámat.

MAÉP: Mik voltak a legfontosabb események, mérföldkövek a cég életében?

Ha őszinte akarok lenni, nekem minden lépés az, persze egy kicsit elfogult vagyok ebben a témában. Az első a cég megalapítása, amiről már nyilatkoztam. A második az első gép eladása, már erről is beszéltünk. A harmadik az első új YANMAR minikotró eladása. Ez egy 1,6 tonnás YANMAR B15–3 típusú kotrógép volt, amely Győrbe került. Minden kategória vagy későbbi termék első eladása fontos számomra, de ez egy elég hosszú lista lenne. A negyedik mérföldkő 2005. július, amikor már csak egyedül voltam tulajdonos, és minden rám hárult. Az ötödik a 2015-ös év, amikor mi lettünk Európában a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező Yanmar-értékesítő cég. Emellett még egy eredményt is elértünk: a legnagyobb piaci növekedést is mi produkáltuk 60%-kal. Aztán a 2019-es év, ekkor értékesítettük az 1000. gépünket. Majd 2020, amikor megvettük az első telephelyünket Sóskúton. Aztán 2021, amikor az 1000. új YANMAR gépet értékesítettük. Az utolsó pedig 2023, amikor elkészül vépi telephelyünk.

MAÉP: Mozgalmasnak tűnik az elmúlt 20 év, de mit tart a legfontosabb tényezőnek az UNICUM Kft. fejlődésében?

Sok jó és rossz dolgot megéltünk. Voltak kezdeti nehézségek, rossz gazdasági döntések, szükséges változások, majd egy mesébe illő időszak, aztán egy kis visszaesés is, de talán a legfontosabb, hogy minden időben az ügyfél volt számunkra az első.

Közhelyesnek tűnik, de már a cég megalapításakor tudtam, hogy miben kell különböznünk vagy jobbnak lennünk a konkurenciához képest. Az első néhány évben az általunk kínált termékek közül a minikotró piaca 60–70 gép volt évente. Ezen 14 konkurens céggel „osztoztunk”. Akkor sok nagy márka nem vette eléggé komolyan ezt a szegmenst, mert a termékei között voltak sikeresebb gépek is. Nekünk pedig ebből kellett megélni és fejlődni. A kezdeti időszakban Szombathelyről három munkatársammal építettük fel mindazt, aminek a gyümölcsét most élvezzük. Akkor és most is az a legfontosabb, hogy szelektáljuk a piacot – nem kívánunk mindenkinek és mindenáron eladni –, viszont aki megtisztel a bizalmával, azt maximálisan ki kell szolgálni. Talán ez a sikerünk kulcsa. Ezt a piaci részesedésünk is megmutatja. Az elmúlt 19 évben mindig nekünk sikerült a legtöbb gépet a minikotró-kategóriában értékesíteni Magyarországon.

Az elmúlt 3 évben nehéz idők vártak ránk is. Jelenleg már négy telephelyen tudjuk kiszolgálni ügyfeleinket, de a gépigényeket nem minden esetben tudtuk kielégíteni. Az utolsó 2 évben ugyan több mint 350 új YANMAR gépet értékesítettünk, de 240 gép legyártása áthúzódott 2023-ra. Fontosnak tartom, hogy nagy raktárkészletet tartsunk, mert a jelenlegi helyzetben ez nagy piaci előny. A vevőink finanszírozási gondjaiban is tudunk segíteni, és sikeres „szelektálásunknak” köszönhetően nem volt olyan ügyletünk, ahol a gépet vissza kellett volna vennünk.

A gépek folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően minden igényt kielégítenek. Széles kínálatunkban elsősorban a 12 tonnáig terjedő méretosztályokban kicsi vagy közepes munkákra szánt eszközöket értékesítjük. A gépekre akár 5 év garanciát is biztosítunk.

MAÉP: Milyennek látja a magyar piacot 2023-ban?

A piac nagyon felhígult, eltűnt a szakma. Az elmúlt időszakban az építőiparban látták sokan a jövőt. Rengeteg olyan megkeresésünk van, ahol a vásárló nem tud két gépet megkülönböztetni sem. Nem értik a műszaki jellemzőket, nekik csak az ár fontos. Van egy másik réteg, aki pályázatból kívánja megvalósítani álmait, de a lehető legkevesebb anyagi ráfordítással. Ezeknek az embereknek nagy többsége nem talál nálunk megoldást. Aki viszont elfogadja a tanácsainkat, szívesen segítünk. Volt, akit lebeszéltünk a vásárlásról, volt, akit az általa kiszemelt gépről, és volt olyan is, akit egy használt gépre beszéltünk rá egy új helyett. Az elégedett ügyfél a legjobb reklám. Ezek ellenére természetesen mi is belefutunk néhány elégedetlen ügyfélbe, de törekszünk mindenkivel megoldásra jutni.

A fentiek mellett a piacot a kínálat is jelentősen megváltoztatta. Vannak gyártók, amelyek nehezen tudnak gépeket szállítani, és vannak, akik könnyebben. Az a vásárló, aki nem tud várni a gépre, addig megy, amíg nem talál számára kedvező másikat. Ezek a tényezők egy kicsit torzítják a teljes képet, és ezért szerintem 2-3 év kell, hogy visszaálljon a „rend” a piacon.

MAÉP: Hogy látja a jövőt, milyen tervei vannak?

Nagyon nehéz évek várnak ránk. Elsősorban nem gazdasági okokból, hanem humán oldalról. Bennünket is érzékenyen érint a szakemberek hiánya. Ki merem mondani: sajnos kevés dolgozni akaró szakember maradt. Aki rendkívül jó, azt megbecsüli az ember, nekem is vannak ilyen kollégáim. Az utóbbi időben több ember megfordult nálunk, mint amennyit szerettem volna, de továbbra is keressük új kollégáinkat.

A humán probléma mellett a gépek szállítási határideje lassan helyreáll, bár ez nekünk is extra feladatokat ad. A termékskálát igazán nem tervezem fejleszteni, hiszen azt a piacot, amelyen szeretnénk dolgozni, a jelenlegi termékekkel is kiszolgáljuk.

Szeretném az elkövetkező 2 évben kiépíteni bérgéphálózatomat, ezt a tervet közel 10 éve dédelgetem. Jelenleg az ország több pontján tudunk új vagy újszerű bérgépeket biztosítani kompakt méretű építőipari gépekből. A bérelhető gépek között vannak kotrók, rakodók, dömperek, személyemelők, úthengerek és kézi tömörítőgépek is. A hálózat kiépítése folyamatos, és az a célom, hogy az ország minden pontján 100 km-en belül elérhető legyen ez a szolgáltatás. Jelenleg a dunántúli régióban szinte már teljesült ez a terv.

A vépi új telephelyünk hivatalos átadása után szeretnénk oktatásokat tartani azoknak a cégeknek, akik a saját szakemberállományuk szakmai fejlődését fontosnak tartják. A gépkezelők nagy része gyorsan szerzett dokumentumokkal vállalja be a több milliós gépek kezelését, de a hidraulikaolajat sem ismeri fel. Nagyon fontosnak tartom ezeknek az embereknek a felkészítését, mert ezzel időt, energiát és anyagi ráfordítást tudunk megspórolni az ügyfeleinknek és magunknak is.

Végül pedig hadd mondjam el, hogy szeretném igazán megünnepelni a huszadik születésnapunkat és egy kétnapos rendezvényt szervezni. Itt szeretnénk bemutatni az érdeklődőknek termékeinket és szolgáltatásainkat. Illetve tervezek egy másik rendezvényt legfontosabb ügyfeleinknek és beszállítóinknak. A napi feladatokról pedig csak annyit, azt hiszem, ebben az évben sem fogunk unatkozni. (x)

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©