Újabb Ipoly-híd épül
2022. április 22.
A már kivitelezés alatt álló Ipolydamásd – Helemba (Chľaba) és az Őrhalom - Ipolyvarbó (Vrbovka) között épülő Ipoly-hidak után Immáron a harmadik magyar-szlovák határkapcsolatot fejlesztő projekt veszi kezdetét egy éven belül a NIF Zrt. beruházásában.
A közel 600 éves múltra visszatekintő eredeti műtárgy építését az 1400-as évek közepén rendelte el Hunyadi János. A török megszállás idején a budai pasa próbálta lerombolni, végül a hidat a II. világháborúban visszavonuló katonák robbantották fel.
A beruházáshoz kapcsolódó tereprendezési munkák folyamán a régészek feltárták a kőhíd maradványait. A helyszínen készült fotókból jól látható a faragott kövekből álló masszív borítás, a bolt míves kivitelezése. Sajnos a hídcsonk akadályozza az új műtárgy építését, ezért a folytatódó feltárásokkal egyidőben Ipolyhídvég vezetése a történelmi jelentőséggel bíró boltív áthelyezésének lehetséges megoldásain dolgozik.
A helyén épülő új híd kedvező és modern közlekedési körülményeket fog biztosítani az Ipoly két partján élők számára. A Foglalkoztatási célú térségi akcióterv (TAPE) keretében megvalósuló projekt célja, hogy lehetővé tegye a Középső Ipoly menti gazdasági fejlesztések elindítását és a munkaerő-mobilitást. A híd és a csatlakozó utak megvalósulásával az érintett szlovákiai falvak becsatlakoznak a Nagyorosziban és Rétságon működő nagyobb üzemek vérkeringésébe, ahova ma is több százan ingáznak kerülő úton.
A beruházás továbbá elősegíti a kiskereskedelmi tevékenységek bővülését, fontos szerepet játszik a történelmi emlékezet megőrzésében, hozzájárul a turizmus fellendüléséhez, nem utolsó sorban pedig elősegíti a határon túli kapcsolatok fejlődését.
Szerkezetét tekintve a híd egynyílású, vasbeton pályalemezzel merevített, 2 főtartós acél ívhíd lesz. A Drégelypalánkot Ipolyhídvéggel összekötő út a hídon keresztezi a magyar-szlovák államhatárt. A hídon 3,5 tonnás súlykorlátozás kerül bevezetésre, így csak gépjárművel és az épülő gyalogúton lehet majd közlekedni rajta.
Az újonnan épülő műtárgy kivitelezésével egyidőben, a beruházás második projektelemeként mind magyar, mind pedig szlovák oldalon csatlakozó út épül. A magyarországi szakasz Drégelypalánkról indulva keresztezi a Vác – Balassagyarmat vasútvonalat, majd a régi hídhoz vezető töltésen vezet át az Ipoly árterén. Kezdeti, kb. 300 m és utolsó, kb. 370 m hosszú szakasza meglévő, aszfaltozott úton halad, amelynek átépítése szintén a projekt keretében valósul meg. A tervezett út teljes hossza magyar területen 1017 m, szlovák oldalon 170 m.
A kivitelező az év elején, a téli hónapokban előkészítő munkákat végezett, tavasszal azonban kezdetét veszi a hídfők cölöpözése.
Az Ipoly-folyó menti infrastruktúra javítása érdekében tett törekvés egy, a kölcsönös fellendülést, hosszú távú partnerséget és jószomszédi viszonyt garantáló erőfeszítés. Ezt mi sem mutatja jobban, mint hogy a tárgyi beruházással egyidőben zajló egyéb határhíd fejlesztések szép ütemben haladnak.
Az Ipolydamásd és Helemba között épülő határhíd szerkezetkész állapotban van, a további munkák tavasszal folytatódnak.
Az Őrhalom és Ipolyvarbó közötti híd tekintetében a 2022. március 11-i alapkőletételt követően jelenleg tereprendezési munkák zajlanak a munkaterületen.
A fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és Ipolyhídvég Önkormányzatának beruházásában, az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával, az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program keretében valósul meg. Az uniós támogatás összege 5 210 722,72 EUR.
A kivitelezést a hídépítés tekintetében a Colas Közlekedésépítő Zrt., a magyar oldali csatlakozó útépítés tekintetében a Colas Út Zrt., a szlovák csatlakozó út tekintetében a BVT-STAV s.r.o. végzi.
A fejlesztés várhatóan 2023 októberében fejeződik be.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtóközleménye, fotók: NIF
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?