Európa legnagyobb fúrópajzsa

Olasz autópálya alagút épült három évnyi munkával a 15,87 méter átmérőjű fúrópajzzsal.

2020. augusztus 03.

Olaszországban nemrég sikeresen teljesítette feladatát az európai kontinensen valaha használt legnagyobb alagútfúró gép. A Herrenknecht által a dél-németországi Schwanauban gyártott 15,87 méter átmérőjű fúrópajzzsal 7,5 kilométer hosszú autópálya-alagutat építettek az Appennin-hegység alatt. A megrendelővel folytatott együttműködés keretében a Herrenknecht egy speciális rendszert is tervezett a géphez, melynek elsődleges célja a munkások védelme volt a földben valószínűsíthetően megbúvó metángáz-rétegektől.

Az Európában épített és munkára fogott alagútfúró gépek legnagyobbika a 2020. június 8-i áttöréssel tette fel a koronát a három évig tartó projektre. E mérföldkő elérésével az extra méretű pajzs befejezte a rá szabott feladatot, melynek során 7,5 kilométernyi, igen összetett alagútépítési-munkát végzett el az olasz Appenninek mélyén.

A megrendelő Pavimental S.p.A. által támasztott követelményekhez igazodva a Herrenknecht egy ún. aktív földmegtámasztású (EPB) alagútfúró gépet tervezett és épített, melyet ezután a gyártó cég mérnökei a kivitelezővel szoros együttműködésben igazítottak a projekt sajátosságaihoz. Ennek részeként teljes körű jelző- és védőrendszert építettek ki annak érdekében, hogy az előrehaladás folyamán a mélyben dolgozókat hatékonyan óvják azoktól a metánrétegektől, melyek jelenlétét szakértők valószínűsítették. Mint később kiderült, az elővigyázatosság nem volt indokolatlan.

A Herrenknecht EPB pajzsa segítségével megépített háromsávos „Santa Lucia” alagút kulcsfontosságú eleme az A1 autópálya Bologna és Firenze közti bővítésének. Miután a projekt során optimalizálják az egykor kanyargós gyorsforgalmi út nyomvonalát, az alagút nemcsak a balesetek kockázatát csökkenti majd nagymértékben, de a menetidőt is lerövidíti a két város között, ezzel pedig naponta személy- és teherautók tízezrei takaríthatnak meg jelentős mennyiségű üzemanyagot.

12 hónapnyi tervezést és szerelést követően az EPB fúrópajzs határidőre készen állt a Herrenknecht schwanaui üzemében, hogy 2016 augusztusában a beruházó Autostrade per l’Italia S.p.A. képviselőinek jelenlétében hivatalosan átadhassák a kivitelezőnek. Az építési munkák 2017. júliusi megkezdése után volt, hogy a Pavimental szakemberei egy hét leforgása alatt 122 méternyit haladtak előre az Appennin-hegyvonulat alatt a 4800 tonnás behemóttal. A 7,5 kilométer hosszú alagúthajtás során a 15,87 méter átmérőjű pajzs összesen mintegy 1,5 millió köbméter földet és kőzetet termelt ki. 

Az olaszországi kivitelező vállalatok és infrastruktúra-fejlesztési projektek világszerte híresek az összetett geológiai viszonyok közt megvalósított, igen nagy átmérőjű alagútfúrásokról.  A Santa Lucia alagútfúró gép megépítésével a cég megdöntötte a legnagyobb fúrópajzs-átmérő korábbi, 15,55 méteres európai rekordját. Az előző csúcsot 2010 óta szintén a Herrenknecht tartotta a Sparvo alagúthoz készült géppel – mellesleg a Sparvo alagút ugyancsak az olaszországi A1 autópálya bővítésének egyik projektje.

Herrenknecht AG

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©