Az elektromos légi közlekedés forradalma

Egyedülálló technológiát mutatott be az aksióriás CATL és az AutoFlight Aviation Technology.

2025. november 28.

Egyedülálló technológiát mutatott be a CATL és az AutoFlight Aviation Technology. A két vállalat közös fejlesztése a világ első integrált megoldása a tengerek feletti szállításra optimalizált, eVTOL elektromos repülőgépek számára. Az úgynevezett vertiport mobil légi csomópontként és intelligens irányító központként szolgál a vízen, karbonsemleges működés mellett. A fejlesztés öt fő felhasználási területet támogat: energiaplatformok karbantartása, sürgősségi mentés, nagy gyakoriságú ingázás, tengeri–légi turizmus és mobil vertiport-klaszterek, megnyitva az utat az integrált szárazföldi–tengeri–légi közlekedés új korszaka felé.

Az AutoFlight Aviation Technology (AAT) az elektromos függőleges fel- és leszállású (eVTOL) technológia fejlesztésének nemzetközi piacvezető vállalata, amely a CATL-lel közösen a világ első integrált tengeri-légi alacsony magasságú eVTOL eszközöket kiszolgáló megoldását mutatta be. A CATL stratégiai partnerként és befektetőként vesz részt az együttműködésben: magas biztonságú akkumulátorokat és zöld energiarendszereket integrál mind az eVTOL-okba, mind a vízi vertiportokba. Ez a partnerség elősegíti egy valóban szén-dioxid-semleges légi ökoszisztéma fejlesztését.

A fenntartható közlekedésre történő globális átállásban a légi közlekedés kritikus fontosságú terület. A karbonsemleges és teljesen elektromos vízi vertiport az eddig kihasználatlan vízfelületek kiaknázásával egy rendkívül rugalmas, alacsony környezeti terheléssel járó városi légi közlekedési modellt vezet be, ahol a függőleges felszállás és landolás révén kifutópálya szükségtelenné válik. Ez lehetővé teszi a vízparti városok számára, hogy gyorsan kiépítsék a zöld légi közlekedéshez szükséges infrastruktúrát, valamint a folyókat, tavakat és part menti övezeteket tiszta, hatékony közlekedési csomópontokká alakítsák át. A CATL és az AAT pedig közös erővel gyorsítják fel a kibocsátásmentes légiközlekedés elterjedését, túllépve a hagyományos szárazföldi rendszereken, a szárazföldi, a tengeri és a légi közlekedési megoldások integrálásával.

Az új technológia mobil légi csomópontként és intelligens irányító központként szolgál a vízen. A vertiport integrálja az eVTOL leszállási platformokat, a fotovoltaikus energiatároló és töltőrendszereket, az intelligens diszpécser rendszert és a kommunikációs berendezéseket, lehetővé téve a gyors telepítést. A fejlesztés tágas fedélzete napelemekkel borított leszállópályaként szolgál, míg a kabin indulási váróteremként és műszaki helyiségként funkcionál. Ezek az elemek együttesen egy rugalmas megoldást alkotnak, amely támogatja az eVTOL-ek felszállását, leszállását és töltését, ugyanakkor lehetővé teszi az adatok megosztását és az intelligens koordinációt a légi járművel.

Az alacsony magasságú légi közlekedés folyamatos terjedése előtt az eVTOL-infrastruktúra korlátozott rendelkezésre állása továbbra is szűk keresztmetszetet jelent, mivel a szárazföldi vertiportok építése gyakran hosszú időt vesz igénybe. A vízi vertiport kompatibilis az AutoFlight több fontos eVTOL modelljével, ezáltal számos különböző helyzetben teszi lehetővé a gyors fel- és szállítást.

Az integrált szárazföldi-vízi-légi megoldás több szektor igényeit kielégíti, növelve a működési hatékonyságot:

  • Tengeri energiaplatformok karbantartása: Tengeri olajfúrótornyok vagy szélerőműparkok üzemeltetése esetén a megoldás több mint tízszeresére növeli a személyzet és a kritikus pótalkatrészek szállítási hatékonyságát.
  • Vészhelyzeti reagálás: A nagy területű keresési képesség és a gyors eVTOL reagálás egyesítésével a rendszer több mint 50%-kal csökkenti a reakcióidőt, jelentősen kiterjeszti a keresési lefedettséget, növeli a túlélési arányt és javítja a mentők biztonságát.
  • Gyakori ingázás: Lehetővé teszi a gyors légi közlekedést a városokon belül, a part menti városok között, az öblök területén és a szigetekre, így az utazási idő órákról percekre csökken.
  • Tengeri–légi turizmus: Új dimenziót nyit a luxus turizmusban, és lendületet ad az élményközpontú turizmusnak.

Mobil vertiport-klaszterek: Több mobil vízi vertiport gyorsan hálózatba köthető egy adott vízi területen belül, támogatva a nagyszabású, többfeladatos koordinált műveleteket a nagyobb lefedettség és az intelligens alkalmazások érdekében.                                                              

Sikeres volt az első nyilvános repülési bemutató

November 22-én az integrált tengeri-légi megoldást először mutatták be nyilvánosan a kínai Dianshan-tónál. Egy 2 tonnás eVTOL repülőgép szállt fel a Zero-Carbon Water Vertiport repülőtérről, bemutatva a vízi vertiport és az eVTOL együttműködési képességeit.

Az AutoFlight több repülőgépből álló formációs repülési bemutatót is tartott, amelynek során három 2 tonnás eVTOL formációban repült, és sikeresen hajtott végre légi szállítási feladatokat, többek között ellátmány és mentőcsónakok ledobását. A bemutató teljes mértékben illusztrálta az eVTOL-ok alkalmazási lehetőségeit olyan területeken, mint a vészhelyzeti reagálás és az alacsony magasságú logisztika.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Iparági együttműködések. Partnerségek, melyeket nagy gépgyártók kötöttek kisebb, nagyobbrészt a szektoron kívülről jövő szereplőkkel. Teszik ezt annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani az iparág jövőjét meghatározó trendekkel.

Korszakváltás. A csepeli Szabadkikötőben működő MAHART Container Center 2025-ben jelentős technológiai ugrást hajtott végre: a terminál új, SANY gyártmányú, sínre szerelt portáldaruval (RMG – rail-mounted gantry) váltotta le az 53 éves GANZ-berendezést.

Piros pont a jóknak. Évtizedek óta ismeri el a legjobb termékeket előállító szakemberek munkáját a Red Dot dizájndíj. A nemzetközi szakmai zsűri által kiosztott rangos német díj nemcsak a fogyasztási cikkek, hanem a műszaki berendezések, járművek és építőgépek világában is mérvadó.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©