Kell a kihívás

Takács Zoltán egy elismert mezőgazdasági cég, az AgroVario tulajdonos-ügyvezetője. Az elmúlt hónapokban azzal került a figyelem középpontjába, hogy átveszi a Bobcat márka magyarországi képviseletét.

2025. július 29.

Takács Zoltán egy elismert mezőgazdasági cég, az AgroVario tulajdonos-ügyvezetője, Az elmúlt hónapokban azzal került a figyelem középpontjába, hogy átveszi a Bobcat márka magyarországi képviseletét. Az építőiparban is szeretné megvetni a lábát, mindjárt az egyik legerősebb márka átvételével. Vele beszélgetett Kövesdy Gábor, lapunk főszerkesztője.

K.G.:2021 nyarán vagyunk, amikor az AgroVariót megalapítják, de tevékenység nemigen látszik a cégadatokból. 2024. márciustól lettél te az ügyvezető, és onnantól kezdve szárnyalásba kezdett a cég. Mi van emögött?

Takács Zoltán (T. Z.): Az AgroVario Kft. egy tudatos projekt része volt. Amikor 2021-ben megalakult, a célunk a Fendt termékek forgalmazói jogának áthelyezése volt egy új társaságba az Axiál Kft.-ből, ami azért hosszabb időt igényelt. Ebben nemcsak a mi szándékunk, hanem a gyártói és a korábbi forgalmazó szándékának is találkoznia kellett, illetve el kellett kezdeni felépíteni azokat a technikai és személyi feltételeket, amik lehetővé tették, hogy egy ilyen komoly márka új forgalmazónál működjön. A céget 2021-ben az Axiál Kft. alapította, mi 2022-ben lettünk résztulajdonosai, 25%-kal. Első körben a Fendt betakarítástechnikai termékek magyarországi forgalmazását kezdtük meg. És innen fokozatosan, lépésről-lépésre fejlődött a cég. Az első kollégák ‘22 őszén léptek be, az első telephelyeket ‘22-ben nyitottuk, és utána kezdtük el a piacon képviselni a Fendt betakarítástechnikai termékeket, majd utána azokat a márkákat, amelyeket úgy ítéltük meg, hogy hosszú távon a mezőgazdasági géppiacon megfelelő piaci potenciállal rendelkező, magas minőségű és a saját vásárló célcsoportnak értékesíthető termékek.

K.G.:Nagyon szép így is ez a felfutás, az árbevétel másfél év alatt 12 milliárd fölé ment, az eredmény sem rossz, és 100 fölé ment a létszám.

T. Z.: Gyakorlatilag az első évünk, a 2022-es, tényleg egy indulási év volt, szinte csak költségeink voltak. 2023-ban kezdődött el a valós értékesítési tevékenységünk, de azért ezt is egy törtévnek tekintjük, hiszen a forgalmunk gerincét adó Fendt traktoroknak az értékesítése 2023. július 1-től lett hivatalosan az AgroVario feladata. És 2024 januárjától lettünk nemcsak a traktorok értékesítői, hanem alkatrészforgalmazók, illetve onnantól lépett működésbe a kiterjedt szervizhálózatunk is.

K.G.:Aztán az Axiál kivonult, ez része lehetett a megállapodásnak.

T. Z.: Az Axiál 2024 márciusában értékesítette részünkre a megmaradt 75%-os üzletrészét. Ekkor meghozott stratégiai döntésük szerint a Claas termékek forgalmazására fókuszálnak a jövőben. És így az AgroVario Kft. lett a Fendt és az azóta hozzácsatolt egyéb termékek forgalmazója, hiszen ma már nemcsak traktorértékesítők vagyunk, hanem a Fendt betakarítástechnikát is képviseljük, illetve jelen vagyunk a Bednar termékekkel a talajművelés és vetés, a HB Brantner termékekkel a pótkocsik, az Agrifac-kal a növényvédelem, a Bogballe/Bredal termékekkel a tápanyag-visszapótlás szegmensében is. És most 2025 márciusától a Bobcat termékpaletta forgalmazása is átkerült az AgroVario Kft.-hez. Ezzel, úgy gondolom, hogy a portfóliónk teljessé vált. Minden olyan lényegi munkaművelethez, ami a mezőgazdaságban meghatározó, tudunk gépet, gépcsaládot kínálni az ügyfeleink részére.

K.G.:Helyben is vagyunk: az AgroVario megkapta a Bobcat márka magyarországi képviseletének a jogát. Az egész termékportfóliónak, vagy csak egy részének?

T. Z.: Jelen pillanatban ketten forgalmazzuk hivatalosan a Bobcat termékeket, hiszen a régi forgalmazó, a DM-KER képviseleti joga egyéves határidővel került a Bobcat részéről felmondásra 2024 januárjában. Ezzel egy időben a gyártó megkötötte a forgalmazói megállapodást az AgroVario Kft.-vel úgy, hogy 2026. február 1-től az AgroVario válik a Bobcat termékek kizárólagos értékesítőjévé.

K.G.:Ez tehát az egész portfóliót jelenti.

Nagyon fontosnak tartom, hogy amikor piacot építünk, amikor termékeket húzunk be az AgroVarióba, akkor az adott termékek kizárólagos forgalmazói jogát megkapjuk, hiszen csak így tudjuk azt vállalni, hogy azzal a marketing erővel, azzal az energiával képviseljük a márkát, ami ahhoz szükséges, hogy az ügyfelek részére megfelelő módon tudjuk prezentálni a termékeket. Ehhez természetesen invesztícióra van szükség, hiszen meg kell vásárolni az eladáshoz szükséges készleteket, bemutatókat kell szervezni, marketingaktivitásokat kell finanszírozni, ez a befektetés csak a kizárólagosság révén térülhet meg.

K.G.:Nemrég a Bobcat központban találkoztunk, te mint üzletember voltál jelen. Milyen számokat mutattál a kereskedelmi igazgatónak?

T. Z.: Nagyon egyszerű volt a történet. Én mindig őszintén kommunikálok, az AGCO-val is, a Fendt termékek forgalmazójával is őszintén beszélgettünk a magyarországi piaci lehetőségekről. Azt, hogy mekkora a forgalom Magyarországon, az ország gazdasági helyzete determinálja. Hogy azon belül mit lehet elérni, az viszont már a kereskedő saját teljesítménye, és ezt a kettőt kell együttesen értékelni. A Bobcat termékek piaci részaránya az elmúlt 5 évben jelentős mértékben visszaesett, de azok a számok, amelyeket az értékesítési volumenekről a gyár megosztott velünk, 2020–21 környékén még 16-17%-os piaci részesedést mutattak a Bobcat termékeknek azokban a szegmenseiben, ahol jelen van. Ez 2024 végére 6-7%-ra esett vissza amellett, hogy összességében a volumenek is csökkentek a gazdasági helyzet alakulása miatt. Amit mi vállaltunk a gyár felé, hogy olyan módon futtatjuk fel a termékértékesítést, olyan módon állunk mögé és teszünk mögé egy jelentős értékesítési hálózatot – és ami nagyon fontos, egy nagyon erős szervizhálózatot, hiszen a gépértékesítésnél alapvetően a második, harmadik, ötödik, sokadik gép eladását mindig a szerviz teljesítménye determinálja –, ami képes lesz arra, hogy ha nem is a korábbi piaci részarányra, de a jelenlegi piaci jelenlétet jelentős mértékben meghaladó módon képviseljük a Bobcat termékeket. Az, hogy most éppen a piac hogyan alakul és ennek milyen hatása lesz – és most 1000 darab minikotrót lehet eladni a magyar piacon, vagy 600 darabot – ezt mi nem fogjuk tudni befolyásolni. Mi azt tudjuk befolyásolni, hogy megpróbálunk találkozni minden olyan ügyféllel, akinek ilyen jellegű termékekre vásárlási szándéka van, és megpróbáljuk őket a lehető legnagyobb arányban Bobcat ügyféllé tenni.

K.G.:Mi várható, jelentős lesz az átfedés az ügyfélkörben?

T. Z.: Részben igen, tehát a gyár részére vonzó volt az, hogy egy nagyon magas minőségű mezőgazdasági termékkörrel dolgozunk, és az ügyfeleink az agráriumban uralkodó nehézségek ellenére is a jobb gazdasági állapotban lévő vállalkozásoknak tekinthetők. Mindenképpen lesz átfedés. Azért a Bobcat termékek egy jelentős részére, akár a csúszókormányzású, akár a hevederes kompakt rakodógépeket vagy a teleszkópos rakodógépeket, vagy a homlokrakodó gépeket nézzük, a mezőgazdasági üzemekben is nagy szükség van. Akár egy állattartó telepen, akár magtárban, raktározás tekintetében. A forgalmazott gépekre növénytermesztéshez kapcsolódó munkák, például műtrágyakiszórás során is szükség lehet, hiszen ezeket a logisztikai feladatokat meg kell tudni oldani. A termékpalettánk gyakorlatilag ezen igényeket akár a pótkocsik tekintetében, akár most már rakodógépek tekintetében, teljes mértékben lefedi, tehát teljes körű szolgáltatást tudunk adni. Pozíciónkat tovább erősíti, hogy a mezőgazdasági gépkereskedelmi hálózatunk jelen pillanatban már 12 területi képviselővel és 3 régióvezetővel van jelen a magyar piacon. Törekszünk arra, hogy megyei lefedettséget biztosítsunk az ügyfeleink részére, így van esélyünk arra, hogy ilyen jellegű termékekkel kapcsolatos vásárlási a szándékokról megfelelő időben értesüljünk és valós idejű reakciókat tudjunk az ügyfelek részére adni. Kritikus az eladás szempontjából, hogy milyen tanácsadást és kiegészítő lehetőséget, pl. demó lehetőséget biztosítunk. Meg vagyok győződve arról, hogy egyébként az értékesítés egyik kulcsa a gyakorlati bemutató, hogy az ügyfél a saját körülményei között is ki tudja próbálni, az adott gép mennyire illeszkedik az ő elvárásaihoz, a gépkezelő elvárásaihoz. A mostani munkaerőhiányos helyzetben felértékelődtek a gépkezelői vélemények. Sok esetben ő dönt arról, hogy igazából milyen gépet szeretne hosszú távon használni. Általában egy jó gépkezelőnek ezt a lehetőséget meg is adják a vállalkozók.

K.G.:Egyébként ezt hogyan kell elképzelni, ki lehet próbálni a gépeket helyben az AgroVario valamelyik telephelyén?

T. Z.: Részben igen, a Bobcat termékekből most a készletek feltöltése folyik, és minden egyes telephelyünkön lehetőség lesz arra, hogy legalább az alaptípusokat – csúszókormányzású rakodókat, minikotrókat, teleszkópos rakodógépeket – tartsunk készleten is, és azok az ügyfelek, akik érdeklődnek és nem ismerik még a Bobcat termékeket, azok az ügyfelek ezeket a telephelyeken kipróbálhassák. És ha komoly a szándék, főleg, ha több gépvásárlásról van szó, akkor lehetővé tesszük azt is, hogy a saját munkakörülményei között is kipróbálja a gépet a vásárló. Én úgy gondolom, hogy ezek azok a megfontolt döntések, amelyeket biztosítanunk kell részükre.

K.G.:Az ő telephelyükön – ez újdonság, nem olcsó dolog.

T. Z.: Újdonság, de a mezőgazdaságban bevált. Valóban nem olcsó egy ilyen demózás biztosítása, de nekünk hosszú távra kell gondolkodni. Tehát hogyha vissza akarjuk szerezni azokat a piacokat, amit ez a márka korábban bírt és az elmúlt időszakban elvesztett, akkor olyan újdonságokat is kell mutatnunk a vevők részére, ami nem biztos, hogy számukra elérhető máshonnan. Én úgy gondolom, hogy ha el is kezd magához is térni a piac az elkövetkező években, akkor a beruházási döntések sokkal megfontoltabbak lesznek. Ehhez nekünk biztosítanunk kell a megfelelő tapasztalatot és meggyőző érveket kell szolgáltatnunk, hogy miért ezt a terméket válasszák, amit éppen mi kínálunk.

K.G.:Hogyan fogják megoldani a mezőgazdasági és az építőgépflottának egy cégen belüli kezelését?

T. Z.: A két üzleti tevékenységet egy cégen belül, mégis valamilyen szinten elkülönítetten kezeljük. Ugye, az agrárügyfelek részére történő értékesítés az agrár sales-hálózaton keresztül, az építőipari vállalkozásokkal való kapcsolattartás viszont direkt építőipari értékesítési csapaton keresztül történik. Viszont ahogy említettem az előbb, az, hogy ilyen széles hálózattal rendelkezünk, az, hogy nemcsak központi szerviztechnikusaink vannak, akik Budapestről indulnak és járják az országot, hanem minden egyes telephelyünkön van már dedikált Bobcat szervizes kolléga, óriási előnyt jelent.

K.G.:Van-e szervezetre gyakorolt hatás magában az AgroVarióban?

T. Z.: Szervezetre gyakorolt hatása alapvetően van, hiszen egyébként is egy fejlődő cég vagyunk. Emellett nagyon gyorsan építettünk fel egy új üzletágat, ami kicsit a vállalkozás a vállalkozásának tekinthető működési felépítésében, önállóan felelnek a Bobcat termékek forgalmazásáért. Azért vannak működésbeli különbségek, két kultúra találkozik, az egyik oldalról egy kialakult agrovariós munkakultúránk van, másik oldalról pedig azok a kollégák, akik csatlakoztak hozzánk, egy teljesen más vállalatszervezési, munkaszervezési kultúrával érkeztek – ezt a kettőt össze kell illesztenünk. Számunkra is újdonság egyébként az, hogy például a Bobcat gépek szervize esetében központi ügyfélszolgálattal dolgozunk. Azt gondolom, hogy ez összességében is a jövő útja lesz. A mezőgazdasági ügyfelek megszokták, sok esetben erőteljesen igénylik azt, hogy olyan dedikált szervizes kollégákkal álljanak kapcsolatban, akik tartósan hosszú távon is állandóan szervizelik a gépüket. Ez egy nagyon jó irány és nagyon megbízható ügyfélkiszolgálást tesz lehetővé. Az építőipari gépek esetében, főleg úgy, hogy a gépek nem mindig a cég telephelyén vannak, hanem az ország különböző területén dolgoznak, a most elkezdett metódussal, központi ügyfélszolgálattal allokáljuk a szervizkapacitásokat, egy teljesen más irányt jelent. Ez számomra is újdonság, vizsgálni fogjuk a hatékonyságát, az ügyfélkiszolgálásra és elégedettségre gyakorolt hatását. Valószínűleg ennek tudatában fogunk majd esetleg hosszú távon, az egész szervezetre ható változásokat végrehajtani.

K.G.:Milyen sajátosságokat látsz most, hogy az építőipar beköszönt a céghez?

T. Z.: Újdonság a számunkra, hogy az építőiparban sokkal erőteljesebb a bérgép iránti igény, illetve a bérgép üzletág iránti igény. Erre nem az AgroVario Kft. lesz a cégcsoporton belül a megoldásunk, hanem az egyik már bérleti ügyletekkel foglalkozó cégünk, az Agrospic Kft. fogja a bérbeadás ügyeket intézni. Azt gondolom, hogy ez egy teljesen más üzletág, teljesen más üzleti modellt igényel, teljesen más forrásokat köt le, teljesen más mérlegszerkezete van. Önmagában a kereskedő céget ezzel a tevékenységgel számvitelileg, számszakilag, ügyvitelileg nem biztos, hogy torzítani kívánjuk. Erre épül a cégcsoporton belül egy bérbeadással foglalkozó cég.

K.G.:Cégcsoport alatt mit értsünk?

T. Z.: Alapvetően AgroVario-cégcsoporton az AgroVariót és a mellette működő Agrospic Kft.-t értjük, amelyik szintén mezőgazdasági kereskedő, de bizonyos kiegészítő tevékenységeket kezd a cégcsoporton belül átvenni, például használt gépkereskedelmet, bérgép-kereskedelmet, amelyekkel tehermentesíteni tudjuk az AgroVario egyébként is fejlődés alatt álló szervezetét.

K.G.:Illetve, gondolom, hogy olyan szempontból is jó, hogy világosan lássátok a forrásigényét és jövedelmezőségét az egyes tevékenységeknek.

T. Z.: Abszolút, teljesen más módon működik. Forrásigénye is teljesen más egy bérgép üzletágnak meg egy használtgép-üzletágnak, ezért döntöttünk úgy, hogy ezt különválasztva fogjuk fejleszteni.

K.G.:Személyes dolgokat fogok kérdezni, amit a te esetedben fontosnak tartok. Az AgroVario előtt több mint 2 évtizedet húztál le a bankszektorban.

T. Z.: Valóban, akik ismernek, tudják jól, hogy alapvetően nem ebből az iparágból érkeztem. 1993-ban Gödöllőn végeztem, mint gazdasági agrármérnök, de gyakorlatilag egyetlen percet nem dolgoztam a termelésben, a ‘90-es évek átalakuló gazdaságában számomra nagyon izgalmas területen, a bankszférában helyezkedtem el. A fióki ügyintézőből, a hitelezőből fiókvezető, majd régióvezető, majd értékesítési vezető, majd egy jelentős bankcsoport vállalati vezérigazgató-helyettese lettem, és komoly szervezeti átalakításokat, piaci térnyeréseket tudtam menedzselni.

K.G.:Tehát életed fontos része kötődik a bankszektorhoz. Hogy kanyarodtál a mezőgazdasághoz, a mezőgazdasági gépekhez?

T. Z.: 23 évet húztam le a bankszektorban és végigjártam a ranglétrát. És amikor 2017-ben változás következett be az életemben, úgy gondoltam, egyrészt  47 évesen már itt az ideje, hogy elkezdjek a saját cégeimmel is foglalkozni, másrészt még egy jó lehetőségem van az élettől arra, hogy másban is kipróbáljam magamat. És bár nagyon sikeresnek éreztem magam a bankszektorban, úgy döntöttem, hogy megpróbálok visszatérni valamilyen formában az eredeti választott szakmámhoz, a mezőgazdasághoz.

Meg vagyok győződve róla, hogy az embernek kellenek megújulások, ki kell magát próbálni új területeken. Ahogy a beszélgetés elején szó volt róla, ez kezdődött 2-3 éve, és ez folyik most is.

Az interjú 2025. június 12-én készült, megjelent a Magyar Építő Fórum magazin 2025. nyári ( No. 98) számában. Fotó: Horváth Barnabás.

 

 

 

 

 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Bobcat Demo Days. Minden ott volt, ami számít.

Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli a világ legnagyobb ipari gépgyártója. Máris a következő százban érzik magukat.

A KSH közzétette a lakáspiac első negyedéves számait. Az ÉVOSZ értelmezi ezeket és javaslatokkal szolgál.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©