Szállítmányozási rekord Magyarországon

750 tonna súlyú, 100 méter hosszúságú, 6 méter szélességű és 5,4 méter magasságú járműszerelvény gördül 2x20 tengelyen a magyar közutakon.

2025. február 18.

A magyar közlekedéstörténet talán legnagyobb szállítmánya indul ma útnak: rövidesen 750 tonna súlyú, 100 méter hosszúságú, 6 méter szélességű és 5,4 méter magasságú járműszerelvény gördül 2x20 tengelyen a magyar közutakon.

 A Marosnémeti (Mintiai) hőerőmű megvalósításához szükséges berendezések szállításának tervezését már több mint egy éve kezdték el a Felbermayr Transport- und Hebetechnik GmbH & Co KG német, osztrák, román és magyar szakemberei. Az extrém, mondhatni, gigantikus méretű szállítmány útvonala hazánkat is érinti.

 

Európa legnagyobb hőerőművéhez egy 380 tonnás generátort szállítanak, amely Amerikából érkezett hajón, majd a Dunán és a Tiszán úsztatták fel a Szeged Tápé réti komp kikötőig. Ezt követően február 14-én, reggel kezdi meg a közel 300 km-es közúti utazását a célállomásig.

 A szállítmány a magyar közutakon több napon keresztül összesen 44 km hosszú távolságot tesz meg. Az út első szakaszában a Tisza parttól a 43-as főút és a 430-as főút csomópontjáig egy 471 tonna össztömegű SPMT (Self Propelled Modular Transporter) jármű közlekedik, 12 tengelyen. A csomópontnál a rakományt külön erre a célra kialakított átrakó helyen egy másik, konzolos járműre szerelik át, így éri majd el a járműszerelvény a rekordnak számító 720 tonnás össztömeget, 100 méter hosszúságot, 6 méter szélességet és 5,4 méter magasságot, 2x20 tengelyen. Ezt követően február 20-án a gigaszerelvény néhány óra alatt jut el a Nagylaki határátkelőhelyig, ahol elhagyja Magyarország területét és további egy hét alatt ér a 245 km-re fekvő Marosnémeti (Mintiai) hőerőműbe.

 

Az útvonal, illetve a speciális szállítás biztosításához számos lépésre volt szükség, melyben a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakemberei is részt vettek. Az előkészületeknél szükség volt híd alátámasztásra, vasúti átkelőn történő áthaladásra vonatkozó engedélyre, az érintett Önkormányzatok értesítésére és hozzájárulására, a teljes útállapot felmérésére, valamit talajmechanikai vizsgálatra. A haladás megkönnyítése érdekében a szolgáltató szakemberei az akadályt képező jelzőtáblákat és a belógó vezetéket megemelik vagy lekötik. A közlekedés biztonságát a kísérő, szakkísérő és rendőrségi járművek biztosítják.

A hőerőmű működéshez három, hasonló rekord méretű generátorra és további három kisebb súlyú transzformátorra van szükség, melyeket ugyanezen megoldással és útvonalon szállítanak majd. Az utolsó rakomány várhatóan április vége, május elején hagyja el az országot. 

Forrás és fotó: Magyar Közút sajtóközlemény

 

 

 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Iparági együttműködések. Partnerségek, melyeket nagy gépgyártók kötöttek kisebb, nagyobbrészt a szektoron kívülről jövő szereplőkkel. Teszik ezt annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani az iparág jövőjét meghatározó trendekkel.

Korszakváltás. A csepeli Szabadkikötőben működő MAHART Container Center 2025-ben jelentős technológiai ugrást hajtott végre: a terminál új, SANY gyártmányú, sínre szerelt portáldaruval (RMG – rail-mounted gantry) váltotta le az 53 éves GANZ-berendezést.

Piros pont a jóknak. Évtizedek óta ismeri el a legjobb termékeket előállító szakemberek munkáját a Red Dot dizájndíj. A nemzetközi szakmai zsűri által kiosztott rangos német díj nemcsak a fogyasztási cikkek, hanem a műszaki berendezések, járművek és építőgépek világában is mérvadó.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©