Munkaterületen a Gubacsi híd elemei

Fontos szakaszához érkezett a Déli Körvasút II. ütemének építése: megkezdődött a Gubacsi út feletti híd acélhíd-elemeinek munkaterületre szállítása.

2025. szeptember 02.

Fontos szakaszához érkezett a Déli Körvasút II. ütemének építése: megkezdődött a Gubacsi út feletti híd acélhíd-elemeinek munkaterületre szállítása. Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában az elmúlt 100 év legjelentősebb budapesti vasútfejlesztése zajlik, amelynek keretében már a negyedik új hidat telepítik a szakemberek.

A Budapest-Kelenföld - Ferencváros vasútvonalszakasz kapacitásbővítésének építési munkáit magába foglaló Déli Körvasút II. ütem beruházás vissza nem térítendő európai uniós támogatásból (részben: IKOP_PLUSZ-2.1.0-23-2023-00002) és hazai forrásból valósul meg. A 2021-2027-es uniós fejlesztési időszakban minden tagállam kijelöli azokat a stratégiai fontosságú műveleteket, amelyek jelentősen hozzájárulnak az adott program céljainak teljesítéséhez. Magyarország ezeket a kiválasztott műveleteket közös néven Pillérekként jelöli, utalva fontosságukra, a fejlesztéspolitikai célkitűzések elérésében betöltött szerepükre. Az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program Plusz (IKOP Plusz) egyik kijelölt Pillére a Budapest Déli körvasút II. ütem című projekt.

A Gubacsi úti közúti-vasúti különszintű keresztezést alkotó három acélhídból a jelenlegi munkálatok kettőt érintenek: a G1 acélhíd összesen tíz darabból áll majd, míg a G3 acélhíd négy darabból tevődik össze. Az útpályán egy 230 tonna teherbírású autódaru emelte le a munkaterületre már kiszállított acélhíd elemeket a trélerekről, majd helyezte fel azokat a szerelőtérre.

A további elemek kiszállítása folyamatos. A G3 hídszerkezet összehegesztése nagyjából egy hónap alatt elkészülhet, ezt követően a tartozékok felszerelése és a korrózióvédelem kialakítása következik. A G1 híd összeszerelése jóval több időt vesz igénybe, ennek ellenére a tervek szerint mindkét acélhíd betolása 2025. őszén várható. A hidak mozgatásához szükséges tolópályák már készen állnak. A toláshoz további előkészítő munkálatok szükségesek, többek között ideiglenes alátámasztó jármok, „köztes tartók” készülnek majd a Gubacsi úton a hídfők előtti területen, amelyek segítik a hídelemek mozgatásakor és beépítésekor, hogy ne sérüljenek és biztonságosan lehessen dolgozni velük.

két hídhoz nem épül külön járom, azokat a hidak között átmozgatással fogják a megfelelő pozícióba helyezni. A hidak betolása és leengedése után következnek majd a befejező munkálatok, amelyeket a forgalom fenntartása, de minimális zavarása mellett lehet elvégezni: korrózióvédelmi javítások, a felcsapódás elleni lemezek és tartószerkezetük felszerelése a BKK villamos üzemszünetében.


Az Építési és Közlekedési Minisztérium beruházásában a Déli Körvasút II. ütem projekt eredményeként megvalósul Ferencváros és Kelenföld állomások között a vasúti kapacitásbővítés, amelynek keretében kettő új vasúti megállóhely is létesül Közvágóhíd és Nádorkert térségében. Hét helyszínen épülnek vasúti műtárgyak. A kettő helyett három, illetve négy vágány létrehozása és az új megállók építése jelentősen megnöveli a vasút elővárosi és városi teljesítőképességét, miközben a csökkentett zajkibocsátású, korszerűbb vasúti infrastruktúra, a nyílászárók cseréje lehetővé teszi, hogy a beruházás környezetében élők számára a fejlesztés javítsa, és ne rontsa a lakókörnyezetük nyugalmát. A Déli Körvasút fejlesztése Budapest elmúlt 100 évének legnagyobb vasútfejlesztési beruházása, de ennél sokkal több: egy komplex, XXI. századi városfejlesztés, amelynek keretében jelentős zöldfolyosó jön létre a Dunától a budai hegyekig. Az új zöldfelületek javítják a levegő minőségét és enyhítenek a belvárosi környezet hőterhelésén is, azaz élhetőbbé teszik a környezetet.

A beruházás eredményeként a vasút gyors, kényelmes és fenntartható alternatívává válik a dél-budapesti agglomeráció és a város közötti közlekedésben, így jelentősen csökkentheti a gépjárműforgalmat is.
 

ÉKM sajtóközlemény, fotók: ÉKM

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Bobcat Demo Days. Minden ott volt, ami számít.

Fennállásának 100. évfordulóját ünnepli a világ legnagyobb ipari gépgyártója. Máris a következő százban érzik magukat.

A KSH közzétette a lakáspiac első negyedéves számait. Az ÉVOSZ értelmezi ezeket és javaslatokkal szolgál.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©