
Fontos autópálya-szakasz készült el Horvátországban
2025. október 07.
Fontos gyorsforgalmi kapcsolat jött étre Magyország és Horvátország között, átadták a horvátországi A5-ös autópálya a magyar határig vezető, utolsó szakaszát. Ezzel az A5-ös autópálya összekapcsolódott a korábban már a határig elkészült M6-os autópályával - adta hírül az Építési és Közlekedési Minisztérium október 6-án. Az ünnepélyes átadást a horvátországi Pélmonostor közelében tartották október 6-án, 7-étől pedig az autósok is birtokba vehetették az újonnan elkészült szakaszt.
A fejlesztésnek köszönhetően a korábban a magyar oldalon Bóly és Ivándárda között a Strabag és a Duna Aszfalt Zrt. által tavaly átadott M6-os autópálya-szakasz immár nemzetközi jelentőségűvé vált. A horvát sztráda új szakasza ugyanis a határnál összekapcsolódott a magyar M6-os autópályával, így az M6-os déli irányban számos lehetőséget kínál.
Az 5C Eszéken és Diakováron keresztül Bosznia-Hercegovinába biztosít gyorsforgalmi elérést. Emellett a bosnyák határ közelében keresztezi az E70-es közlekedési folyosót, amely Zágrábot és Belgrádot köti össze négysávos úton.
A Budapest és Eszék közötti autópálya utolsóként megépült szakasz egy fontos közlekedési korridor része. Ez az európai vasúti-közúti közlekedési korridor, amely tágabban a Balti- és a Fekete-tenger térségét, szűkebb értelemben azonban Közép-Európát köti össze a Balkánnal.
Az utolsó szakasz megépítésére 2023 augusztusában szerződött a minisztérium az Osijek Koteks vállalattal. A munkálatok értéke 46 millió euró, és a projektet teljes egészében az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) finanszírozta.
A magyar M6-os autópálya Horvátország felé vezető újonnan elkészült szakasza Lippó közelében 2025. október 6-án.
Az említett öt kilométeres szakaszon nyolc objektum épült, köztük egy viadukt, két felüljáró és öt híd. A leghosszabb közülük a Karasica-viadukt, amely 318 méter hosszú, és a Karasica folyót, valamint a Pélmonostor-Magyarbóly vasutat íveli át. Az átadás eredetileg júniusban lett volna, ez módosult októberre.
A magyarországi autópálya-szakaszt (M6) a horvát határig már tavaly befejezték. A horvát szakasz megépítésével Eszékről Budapestre kevesebb, mint két óra alatt lehet így eljutni, amivel így a magyar főváros utazási időben közelebb került a kelet-szlavóniai városhoz, mint Zágráb.
A vállalásokat teljes egészében csak a két ország teljesítette, Bosznia-Hercegovinában a munkálatok még javában váratnak magukra. A 325 kilométerből, amely a páneurópai folyosó boszniai szakaszán húzódik, eddig 138 kilométer autópálya épült meg, teljes egészében pedig 2030-ig fejeződhet be.
A terepviszonyok bonyolítják a boszniai autópálya-építést. A dél-boszniai Prenj hegységen átvezető alagút kivitelezése pedig műszakilag a legnagyobb kihívás lesz az országban. A 10,45 kilométer hosszú járat a különböző összeköttetésekkel együtt eléri majd a 12 kilométert, amellyel Európa kilencedik leghosszabb közúti alagútjává válik.
Horvátország húsz évvel ezelőtt, 2005-ben kezdte meg a korridor 5C építését. Az első néhány kilométeres szakaszt Gyakovó (Dakovo) és Sredanci között 2007-ben adták át a forgalomnak, két évvel később pedig elkészült a Gyakovó-Eszék autópályaszakasz is. Sredancit a boszniai határral összekötő szakaszt 2015-ben adták át, a Száva folyót átívelő híd nélkül; a Svilaj-híd 2021-ben készült el.
Az előző Eszék-Pélmonostor közötti, 24,5 kilométer hosszú autópályaszakaszt 2022-ben adták át a forgalomnak. Ezen a szakaszon épült meg a Dráva-híd is, amely 2507 méter hosszúságával Horvátország leghosszabb hídja. Hosszával még a Dubrovnik felé vezető Pelješac hidat is fölözi (annak teljes hossza 2404 méter), ami egy egy tengeröböl felett ível át.
Forrás: MTI, 24.hu
Fotó: Lázár János Facebook-oldala, MTI/Kacsúr Tamás
Borítókép: A horvátországi A5-ös sztráda magyar határig vezető utolsó szakaszának ünnepélyes átadása a horvátországi Pélmonostor közelében 2025.október 6-án.