Az M1 húzza építőipart

Az M1-es autópálya bővítése meghozta a javuló számokat az építőiparban.

2025. december 02.

Főként az elindult M1-es autópálya-bővítésnek köszönhetően jelentősen nőtt a megkezdett építőipari kivitelezések értéke 2025 harmadik negyedévében – derül ki az EBI Építésaktivitási Jelentésből. A július és szeptember között építési fázisba lépő projektek összege folyó áron meghaladta az 1000 milliárd forintot, ami az elmúlt tíz év második legmagasabb szintjét jelentette. Az Aktivitás-Kezdés nagyjából 60 százalékát kitevő autópálya-bővítés nélkül nézve ugyanakkor már jóval szerényebb számok jellemzik az építőipart.

Szerények maradtak a számok a magasépítéseknél

Az EBI Építésaktivitási Jelentés szerint, a harmadik negyedévben 400 milliárd forint körül alakult a megkezdett magasépítési beruházások értéke, ami nagyjából megegyezett az április és június között elindított kivitelezések összegével, de továbbra is szerénynek mondható az elmúlt évek egyes negyedéveit nézve. A január és március közötti időszak kiugró számainak köszönhetően ugyanakkor az év első 9 hónapjában kivitelezési fázisba lépő magasépítési projektek értéke meghaladta az 1500 milliárd forintot, így csak körülbelül 4 százalékkal maradt el a 2023 és 2024 azonos időszakát jellemzőtől. Változatlan árakon nézve ugyanakkor az idei év januárja és szeptembere között mért Aktivitás-Kezdésnél az elmúlt 9 évben nem volt alacsonyabb.

Bár jelentősen csökkent, továbbra is magas szinten maradt az Aktivitás-Kezdés a társasházi lakásépítéseknél, 2025 harmadik negyedévében 170 milliárd forint felett alakult az elindított beruházások összértéke. A nem-lakáscélú magasépítéseknél ugyanakkor fordított a helyzet, bár július és szeptember között némileg magához tért a szektor az előző negyedéves mélyponthoz képest, továbbra is alacsony összegben léptek kivitelezési fázisba projektek, az Aktivitás-Kezdés 230 milliárd forint körül alakult. Az év első 9 hónapját nézve pedig az idei évinél 2017 óta nem indultak alacsonyabb értékben nem-lakáscélú magasépítési kivitelezések.

A 2025 harmadik negyedévében kivitelezési fázisba lépő legnagyobb nem-lakáscélú magasépítési projektek közé tartozott az MCC miskolci tehetséggondozó központja, a komáromi BYD elektromos autóbusz-összeszerelő üzem, a Panattoni Mosonmagyaróvár Logisztikai Park A épülete, az IGPark Nyíregyháza autóipari alkatrészeket gyártó csarnok, a Weerts Ebes logisztikai központ második üteme, valamint a Budapest III. kerületi MVM Neuron székház irodaépület.

IgPark,Polgár

Az autópálya-bővítés tornázta fel a mélyépítési számokat

A korábban már említett M1-es autópálya bővítés (M0-Concó pihenőhely) miatt jelentős kiugrás látszott 2025 harmadik negyedévében a mélyépítési Aktivitás-Kezdésben. Az útépítéseken kívül azonban a többi mélyépítési szegmensben mérsékelt volt az elindult kivitelezések összege. Míg a teljes mélyépítési Aktivitás-Kezdés meghaladta a 760 milliárd forintot, az elindított nem út- és vasútépítési mélyépítések összege csak 50 milliárd forint körül alakult a harmadik negyedévben. Az elstartolt legnagyobb építőipari projektek közé a mélyépítések közül az M1-es autópálya bővítés két szakasza mellett csak a gyöngyösoroszi ércbánya bezárásának hetedik üteme tudott bekerülni.

Budapest az élen a régiók között

Az elmúlt négy negyedévben a legmagasabb értékben Budapesten kezdődtek meg építőipari kivitelezések Magyarországon. A teljes Aktivitás-Kezdésből a főváros részesedése 28 százalékos volt, de a Közép-Dunántúl is jelentős, 23 százalékos aránnyal rendelkezett. Nyugat-Magyarországon így a kivitelezések 39 százaléka indult el, Közép-Magyarországhoz a megindult kivitelezések teljes összegének 38 százaléka kapcsolódott, míg Kelet-Magyarország részesedése 23 százalékos volt.

Csökkent a lendület, de továbbra is magas szinten a társasházi lakásépítések

2025 harmadik negyedéve már az egymást követő második, amikor jelentős csökkenés tapasztalható a kivitelezési fázisba lépő társasházi lakásépítések összegében, bár az Aktivitás-Kezdés továbbra is nagyon magas maradt, és jelentősen meghaladta az elmúlt évek átlagát. Folyó áron 170 milliárd forint feletti összegben kezdődtek meg társasházi lakásépítések, ami a valaha mért negyedik legmagasabb érték 2025 első kettő és 2024 utolsó negyedéve után. Összességében a jól sikerült idei első 9 hónap folyó áron óriási kiugrást hozott a társasházi Aktivitás-Kezdésben, de változatlan áron is kimagaslónak számított, csak 2017 azonos időszaka előzte meg az elmúlt 10 évben.

A társasházi lakásépítés a továbbiakban is erős maradhat, az idei év első három negyedévében magasan alakult a kiadott építési engedélyek száma, így elindítható projektből bőven akad. A harmadik negyedévben az engedélyeztetést már a szeptembertől elérhető kedvezményes hitel, az Otthon Start pörgethette fel, és a továbbiakban is pozitív hatással lehet az épülő lakások mennyiségére.

Az idei harmadik negyedévben folyó áron 80 milliárd forint körüli értékben adtak át társasházakat, míg az első 9 hónapban bőven 200 milliárd forint felett alakult a társasházi Aktivitás-Befejezés, ami kicsivel volt csak alacsonyabb a 2023-2024 azonos időszakát jellemzőnél.

Az elmúlt 4 negyedévet nézve, a kivitelezési fázisba lépő társasházi lakásépítésekből továbbra is jelentős szeletet hasított ki Budapest, részesedése 73 százalékos volt. Közép-Magyarországon így összességében a kivitelezések 76%-a indult, míg Nyugat-Magyarország és Kelet-Magyarország 12-12 százalékos részesedéssel rendelkezett.

Egyelőre gyenge 2025 az ipari ingatlan és raktár szegmensben

Hello Parks, Páty

Az ipari épületek és raktárak szegmens helyzete a 2022-2024 közötti időszakban alakult a legkedvezőbben, amikor évente 700 és 1000 milliárd forint közötti értékben indultak el kivitelezések. Ekkor kezdődött el például a BMW több üzemének építése Debrecen környékén, vagy a Mercedes-Benz fejlesztései Kecskeméten, illetve több akkumulátorgyár-beruházás is. Az említett időszakhoz képest az idei évet már visszaesés jellemezte, a második és harmadik negyedévben a három hónap alatt elindult építkezések értéke 2021 óta a legalacsonyabbnak számított. Összességében 2025 első 9 hónapjában az ipari épületek és raktárak szegmensben az Aktivitás-Kezdés 400 milliárd forint körül alakult, ami a tavalyi év azonos időszakitól 37 százalékkal, míg a 2022-2023-as értékektől 29-39 százalékkal maradt el, de a 2021-es szinthez képest is 20 százalékos csökkenést jelentett. Változatlan árakon is hasonló trendeket láthatunk, a 2021 és 2023 közötti időszak számított kiemelkedően jónak az ipari épületek és raktárak esetében, míg 2025-ben erős visszaesésre került sor, az elmúlt 10 év során nem volt ilyen alacsony az első 9 hónapban a változatlan áras Aktivitás-Kezdés.

A 2025 januárja és szeptembere között elindult legnagyobb ipari-logisztikai projektek közé tartoztak a CTP logisztikai csarnokai Biatorbágyon és Vecsésen, a HelloParks logisztikai csarnoka Fóton, illetve a BYD fejlesztései Szegeden és Komáromban. Szintén elkezdődött Miskolcon a Halms járműipari alkatrészeket gyártó üzem I. ütemének és a Panattoni Mosonmagyaróvár Logisztikai Park A épületének kivitelezése.

Az erősnek számító 2022-2024 közötti időszakban megkezdett ipari épület és raktár projektek közül több most érkezett el az építés befejezéséhez, így 2025 mind a három negyedévében relatív magasan alakult az Aktivitás-Befejezés. Az év eleje óta átadott projektek értéke közelítette a 700 milliárd forintot. 2025-ben készült el például Debrecenben és környékén a CATL raktárcsarnoka és fémmegmunkáló üzeme, valamint a BMW két gyáregysége, illetve szintén átadták a szolnoki Helikopter Bázis hangárkomplexumát. Az Aktivitás-Befejezés pedig az idei év utolsó negyedévében is magas maradhat.

A készítők: Az EBI Építésaktivitási Jelentés három kutatócég együttműködésének eredménye, melyhez az iBuild a projektkutatással és a projektadatbázissal, az ELTINGA Ingatlanpiaci Kutatóközpont és a Buildecon Építésgazdasági Kutató pedig a mutatószámok kialakításával és az aggregálást végző algoritmusok kidolgozásával járul hozzá.

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Iparági együttműködések. Partnerségek, melyeket nagy gépgyártók kötöttek kisebb, nagyobbrészt a szektoron kívülről jövő szereplőkkel. Teszik ezt annak érdekében, hogy lépést tudjanak tartani az iparág jövőjét meghatározó trendekkel.

Korszakváltás. A csepeli Szabadkikötőben működő MAHART Container Center 2025-ben jelentős technológiai ugrást hajtott végre: a terminál új, SANY gyártmányú, sínre szerelt portáldaruval (RMG – rail-mounted gantry) váltotta le az 53 éves GANZ-berendezést.

Piros pont a jóknak. Évtizedek óta ismeri el a legjobb termékeket előállító szakemberek munkáját a Red Dot dizájndíj. A nemzetközi szakmai zsűri által kiosztott rangos német díj nemcsak a fogyasztási cikkek, hanem a műszaki berendezések, járművek és építőgépek világában is mérvadó.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Hozzászólási szabályzat Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©