Hazai logisztikai hírek

Gőzerővel halad a fényeslitkei intermodális logisztikai terminál építése. Tatabányán és Jászapátiban is raktárcsarnokot adtak át.

2021. május 28.

Fényeslitke

Május végén átadták a 30 milliárd forintos magánberuházásból épülő East-West Gate intermodális logisztikai terminál új vasúti kapcsolatát a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Fényeslitke határában szerdán.

Az átadón, Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója elmondta: a 85 hektáron épülő intermodális kombiterminál évente akár 1 millió darab, 20 láb hosszú konténert tud majd kezelni. Kifejtette, a beruházás munkálatait még ebben az évben szeretnék befejezni, a tervek szerint 130-140 munkavállalót foglalkoztató, közvetve további 300-400 embernek munkát adó létesítmény pedig 2022 első negyedévében állhat üzembe.

A vezérigazgató szerint az Európa és Ázsia között dinamikusan bővülő vasúti áruforgalom miatt óriási az európai és az ázsiai érdeklődés a létesítmény iránt, de nagy a bizalmatlanság is, hiszen az elmúlt években Magyarországon több ilyen jellegű fejlesztés indult el, ezekből azonban semmi sem valósult meg.

Jelenleg tárgyalások folynak arról, hogy Kína engedélyezni fogja a vegyipari termékeknek, például az akkumulátoroknak és az elektromos autóknak a vasúti szállítását, ez pedig szinte korlátlan lehetőségeket biztosít a terminálnak és a magyar vasúti logisztikának.

Az központ tulajdonosa stratégiai megállapodást kötött egy kazah céggel, valamelyik kazah terminálban történő tulajdonszerzés esetén Magyarország számára létrejöhet egy olyan közlekedési folyosó, ahová a közvetlen kínai áruforgalmat lehet becsatornázni.

Az igazgató szerint Japánból is nagy az érdeklődés az új útvonal iránt, a próbautakon hajóval vitték át a konténereket az oroszországi Vlagyivosztokig, onnan pedig vasúttal juttatták el Európába.

A beruházás a széles és normál nyomtávú vonatokon szállított konténerek átrakását teszi lehetővé, a MÁV és a társaság együttműködése keretében pedig könnyebben újul meg a vasút helyi infrastrukturális hálózata is.

Elkészült a normál nyomtávú pályaszakasz és a hozzá tartozó vasúti felsővezetéki és térvilágítási rendszer, a későbbiekben pedig a biztosítóberendezések bekötése, a széles nyomtávú vágánycsatlakozás és a kapcsolódó távközlési munkák kiépítése, valamint a meglévő fényeslitkei rendező vágányhálózat fejlesztése kezdődik el.

A beruházó a beruházáshoz kapcsolódóan mintegy hárommilliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton, ennek részeként tíz kilométernyi vasúti pályát fektetnek le, magán a terminálon pedig öt normál és öt széles nyomtávú vágányt alakítanak ki. Az elkészült vasúti infrastruktúrát a társaság ingyenes vagyonátruházással a MÁV Zrt.-nek adja majd át.

A legmodernebb technológiai rendszerekkel és eszközökkel felszerelt terminál szomszédságában összesen félmillió négyzetméternyi raktár, összeszerelő-, vagy gyártóüzem építhető, a létesítmény 45 tonna teherbírású darui pedig speciális anyagokat - például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket - is átrakodhatnak.

A fényeslitkei az első olyan szárazföldi intermodális kombiterminál lesz Európában, amely saját 5G-hálózatot használ a belső kommunikációra és a technológiai eszközeinek működtetésére. Emellett az központ energiaellátását zöldtechnológiával biztosítják, nagy teljesítményű napelemparkkal, valamint hőszivattyús rendszerrel, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.

Az épülő East-West Gate intermodális logisztikai terminál építési területe Fényeslitkén 2021. május 26-án.

Tatabánya

Az állami tulajdonú Nemzeti Ipari Park Üzemeltető és Fejlesztő  (NIPÜF) csoport tatabányai ipari parkjában május közepén megkezdte egy 10 ezer négyzetméteres raktárcsarnok építését; a beruházás értéke hárommilliárd forint - adta hírül a társaság.

Az épület kapacitásának egyharmadára már bérleti szerződést kötöttek. A raktárcsarnok átadását 2022 márciusára tervezik, a még meglévő szabad terület további vállalkozásoknak nyújt raktározási lehetőséget. Kiss László, a NIPÜF vezérigazgatója a közleményben rámutatott, a mostani beruházás során előbérlettel még nem lekötött csarnokrészeket is építenek, tekintettel Komárom-Esztergom megye eddig is átlagon felül bővülő gazdaságára.

A NIPÜF Csoport 2018-ban a Tatabánya-Környe ipari parkban 63 hektáros területet vásárolt, majd több lépcsőben 26 hektár fejlesztési területet értékesített. Az Inpark Tatabánya szabad területén még több mint 170 ezer négyzetméternyi ipari ingatlan épülhet.

A NIPÜF az iparipark-hálózat kialakítása során az ország számos stratégiai pontján, kiválóan megközelíthető helyszíneken végzett fejlesztéseket; a társaság ingatlanállománya csaknem 1000 hektárnyi területet foglal magában, a bérleti szerződés keretében hasznosított csarnokok területe pedig több mint 188 ezer négyzetméter.

Az országos ipari park koncepció egyes helyszíneken megvalósuló projektjeit a NIPÜF Zrt. vagy az általa létrehozott, 100 százalékos tulajdonában lévő, több mint 20 gazdasági társaság valósítja meg. A NIPÜF  konszolidált beszámolót nem tesz közzé, a nyilvánosan elérhető adatok szerint a Zrt. 2019-es árbevétele 2,3, milliárd forint volt, adózott eredménye 178,4 millió forintot tett ki. A NIPÜF Tatabánya Ipari Park Kft. nettó árbevétele ebben az időszakban meghaladta az 1,4 milliárd forintot, adózott nyeresége pedig az 576 millió forintot.

Jászapáti

Május végén átadták a 700 millió forint vissza nem térítendő pályázati támogatásból korszerűsített Jászapáti Ipari és Logisztikai Parkot. Az eseményen többek között felszólalt Borbás Zoltán, a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Közgyűlés alelnöke, aki üdvözölte a beruházást. Az ipari park rendkívül jól megközelíthető és kiváló infrastruktúrával rendelkezik - mondta. Terveik között szerepel további munkáltatók városba "csábítása", ennek érdekében további beruházást terveznek - közölte.

Farkas Ferenc, Jászapáti polgármestere elmondta: a most megvalósult projekt 26 hektárt érint, ebből mintegy 9 hektár önkormányzati terület. Az ipari park korszerűsítéséről elmondta: a 2017 és 2021 között megvalósult beruházás során infrastrukturális fejlesztések, bővítések történtek. Ezek között említette az utak építését, a vasúti rakodótér modernizálását, a villamos energia-, a földgáz-, illetve a hírközlési hálózat korszerűsítését. Továbbá az ivóvíz-, a szenny- és csapadékvíz rendszerek teljesebb kiépítését. Elmondta, hogy már vannak komolyan érdeklődő vállalkozók. A kivitelező a HE-DO Útépítő, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. volt.

A korszerűsített Jászapáti Ipari és Logisztikai Park az átadás napján, 2021. május 27-én.

Forrás: MTI

Fotók: MTI/Balázs Attila/Mészáros János

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©