Építőanyag-hírek itthonról és külföldről
2021. augusztus 12.
Enyhült az alapanyaghiány a német építőiparban
Enyhült az alapanyaghiány a német építőiparban egy augusztus elején ismertetett felmérés szerint. A müncheni ifo gazdaságkutató intézet (ifo Institut - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München) felmérése szerint júliusban a magasépítéssel foglalkozó építőipari cégek 48,8 százalékánál okozott gondokat az alapanyaghiány. Júniusban még 50,4 százalék volt ez az arány.
A mélyépítésre szakosodott vállalkozásoknál 40,5 százalékról 33,9 százalékra csökkent az alapanyaghiánnyal küszködők aránya.
Júniushoz képest némileg javult a helyzet, és a rendkívüli emelkedés után lassan normalizálódik a fűrészáruk, faanyagok ára. Ugyanakkor sok alapanyagból továbbra is hiány van, például épületvasból, szintetikus szigetelőanyagokból és más műanyagokból, ez pedig tovább emeli az árakat - idézték az ifo közleményében Felic Leiss-t, az intézet kutatóját.
A költségek növekedése főleg a magasépítő vállalatoknak gond, minden második tervezi is már, hogy a következő hónapokban megemeli árait - mondta a szakértő.
Németországban a hazai össztermék (GDP) durván tizedét - 2020-ban 10,8 százalékát, 2019-ben 10 százalékát - az építőipari beruházások teszik ki. Az ágazat csaknem 80 ezer vállalkozásánál mintegy 900 ezer ember - a német gazdaságban foglalkoztatottak 5,6 százaléka - dolgozik. A bevétel tavaly 143 milliárd euró volt, 5,8 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.
Hosszú távú megoldást keres a román kormány az építőipari alapanyagok drágulása okozta problémára
Hosszú távú megoldást keres a román kormány az építőipari alapanyagok drágulása okozta problémára: olyan rendelet elfogadására készül, amely lehetővé teszi, hogy a közberuházások elvégzésére leszerződött kivitelezők esetében az önkormányzatok ne a szerződésben előre rögzített alapanyagárakat vegyék figyelembe, hanem a statisztikai hivatal által megállapított drágulás alapján számolják újra a munkálatok értékét - közölte a román fejlesztési minisztérium augusztus közepén.
A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) jelöltje, Cseke Attila által vezetett minisztérium a román kormány szerdai ülésén olyan kormányrendelet-tervezetet terjesztett be elfogadásra, amelynek értelmében az önkormányzatokkal közberuházások elvégzésére leszerződött kivitelezők kiegészítést kérhetnek az eredeti szerződés értékéhez képest, az önkormányzatok pedig újraszámolhatják a költségeket, figyelembe véve a statisztikai intézet által közölt drágulást. Többletköltség esetén az országos finanszírozású programoknál az önkormányzatok a szaktárcához fordulhatnak további finanszírozásért.
Cseke Attila hangsúlyozta, hogy a kormányrendelet nem csupán pillatannyi megoldást nyújt, hanem hosszú távú módszert ajánl az építkezési alapanyagok árának mindenkori ingadozására. Így akár árcsökkenés esetén is alkalmazható lesz ez az intézkedés - mondta a miniszter.
A rendeletet a kormány egyelőre első olvasatban tárgyalta, elfogadásától számítva 30 nap után léphet hatályba. A miniszter szerint ezzel Románia az első uniós tagállamok között oldja meg az építkezési alapanyagok drágulása okozta problémát.
A román kormány szerdai ülésén szintén első olvasatban tárgyalta, és várhatóan a jövő héten el is fogadja azt a sürgősségi kormányrendelet-tervezetet, amelynek értelmében a fejlesztési minisztérium 3 milliárd lej (216 milliárd forint) többletköltséget biztosít a helyi beruházásokra. Erre az intézkedésre szintén azért van szükség, mert az építkezési alapanyagok árának növekedése, valamint az építőiparban történt béremelések miatt a romániai önkormányzatok nem tudják fedezni az építők megemelkedett kiadásait, így számos helyi közberuházás befejezése veszélybe került.
GVH: négy vizsgálat zajlik párhuzamosan az építőipari piacokon
Négy versenyhatósági vizsgálat zajlik párhuzamosan az építőipari piacokon, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) minden jelzést megvizsgál, amely piaci torzulásra, esetleges jogsértésre utalhat a szektorban – adta hírül a nemzeti versenyhatóság augusztus első felében.
Hangsúlyozzák, kiemelten fontosnak tekintik a tiszta versenyt az építőipari alapanyagok piacán, a hivatalon belül külön vizsgálói csoport elemzi a piacról érkező, megnövekedett számú panaszt és jelzést.
A közleményben ismertetik, gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúja miatt folytatnak eljárást a kavicspiac egyik vezető regionális szereplőjével szemben, mert a cég visszafoghatta kitermelési kapacitásait, hogy drágábban értékesíthessen.
Továbbra is folyamatban van a hazai cementpiac három legjelentősebb szereplőjével szemben, szintén gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanújával indított eljárás is - írják a közleményben.
A GVH rámutatott arra, hogy a kormány által kifejezetten az építőipari problémákra tekintettel kibővített versenyhatósági eszköztárra alapul a hazai téglapiac strukturális gondjait kereső, gyorsított ágazati vizsgálat. Ezen speciális eljárás keretében a versenyhivatal mind a hazai téglagyártóknál és nagykereskedőknél, mind a forgalmazóknál országszerte rajtaütéseket tartott, hogy végig kísérhesse egy termék "életútját" a gyártótól a kereskedőn át egészen a fogyasztóig - írják a közleményben.
A tájékoztatás szerint az építőipar fokozott figyelme megmutatkozik a fúziókontrollnál is, a versenyhatóság nemrég vizsgálat alá vont egy építőipari kivitelezéseket érintő összefonódást. Az előzetes adatok alapján ugyanis nem volt felmérhető, hogy a külföldi cégfelvásárlás milyen hatással lenne az óriási drágulással küzdő ágazatra.
Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal elnöke a közleményben hangsúlyozta, teljes eszköztárukkal azon vannak, hogy az építőipar gondjait enyhítsék. Minden jelzést figyelnek, a folyamatban lévő vizsgálatok során pedig az esetleges versenyproblémák mielőbbi feltárására és orvoslására koncentrálnak.
Forrás: MTI
Fotó: Thinkstockphotos.com, Istockphoto.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?