A jövő útja: alacsony hőmérsékletű aszfaltok
2022. május 03.
Az alacsony hőmérsékletű, más néven LT (low temperature) vagy félmeleg aszfaltkeverékek gyártásában nincs semmilyen újdonság, miután a technológia tesztelése az 1990-es években vette kezdetét. Azonban manapság, amikor az ajánlatkérők olyan szempontokra is egyre nagyobb figyelmet fordítanak, mint a szén-dioxid egyensúly, az ásványi nyersanyagkészletek megóvása, vagy az energiaigény csökkentése, mindenki az alacsony hőmérsékletű aszfaltokról beszél.
A Benninghoven aszfaltkeverői, melyek a világ minden részén népszerűek, jól példázzák, hogy a keverékek minősége és a hatékony, gazdaságos üzemeltetés teljesen összhangba hozható a környezetvédelmi és munkavédelmi szempontokkal.
Mi az alacsony hőmérsékletű aszfalt?
Az alacsony hőmérsékletű aszfaltkeverékek gyártási hőmérséklete 110 és 130 °C közé esik. Ezzel szemben hagyományos meleg aszfaltkeverékek esetében ez az érték jellemzően 140-180 °C, kötőanyagként pedig általában 160 °C hőmérsékletű bitument alkalmaznak. Itt kell megemlíteni azt a fontos előnyt, hogy az alacsony hőmérsékletű aszfaltok gond nélkül gyárthatók és bedolgozhatók a hagyományos módszerekkel.
Csökkentett viszkozitású bitumen
Annak érdekében, hogy a keverőtérben megfelelően bevonja a kőanyagok szemcséit, a bitument muszáj legalább 140 °C körüli hőmérsékletre hevíteni, ez alatt ugyanis túlságosan viszkózus marad. Ebből következik, hogy az aszfaltgyártás hőmérsékletének mérsékléséhez óhatatlanul csökkenteni kell a bitumen viszkozitását. Ez történhet víz hozzáadásával (habosított bitumen) vagy adalékszerek alkalmazásával. Ha a bitument vízzel keverve permetezzük a keverőbe, felhabosodik, vagyis térfogata sokszorosára növekszik. Ezáltal megnövekszik a bitumenfilm tapadóképessége, és még alacsonyabb hőmérsékleten is hatékonyabban vonja be a kőanyagot.
Jó lehetőségek szén-dioxid és energia megtakarítására
A Német Aszfaltipari Egyesülés szerint már 30 °C-os hőmérsékletcsökkenéssel is 0,9 liter fűtőolaj (vagy ennek megfelelő egyéb tüzelőanyag) takarítható meg egyetlen tonna legyártott aszfaltra vetítve. Napi 2000 tonnás termeléssel számolva ez 1800 literrel kevesebb olajat jelent, ami egy átlagos lakás esetében nagyjából megfelel az éves fűtési energiafelhasználás háromnegyedének. Emellett naponta 6000 kg-mal csökken a szén-dioxid kibocsátás is.
Szöveg és fotó: Benninghoven (WIRTGEN Group)
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?