Nemzetközi hírek

Kínában megnyílt a világ legnagyobb patkóalakú üveghídja, Bolíviában víz alatti múzeumot terveznek, Belgrádban meg bezárták a főpályaudvart.

2018. július 06.

Kínában megnyílt a világ legnagyobb patkóalakú üveghídja, Bolíviában víz alatti múzeumot terveznek, Belgrádban meg bezárták a főpályaudvart.

Kína - A világ legnagyobb patkóalakú üveghídja

A világ legnagyobb patkó- vagy U-alakú üveghídját adták át június közepén a közép-kínai Honan tartományban. A kilátó 30 méterre nyúlik ki a 360 méter mély Fuhszi-kanyon fölé, vagyis kilenc méterrel nagyobb, mint az amerikai Arizona államban lévő Grand Canyon Skywalk. 

Az üveghíd nyolc hónap alatt készült el, építéséhez 3000 tonna acélt és 150 megerősített üveglapot használtak fel. 

A hídról vízesésekkel, forrásokkal, barlangokkal és hegyekkel tarkított tájra, a Fuhszi Grand Canyonra nyílik kilátás. A festői szépségű táj mintegy 60 kilométerre fekszik Csengcsoutól, a tartomány fővárosától.

Bolívia - Víz alatti múzeum

Bolívia első víz alatti régészeti múzeumát építik fel a Tititacaca-tó partján a tó fenekén talált régészeti leletek bemutatására – jelentették be a dél-amerikai ország illetékesei július elején.

A tervezők szándéka szerint létesítmény egyszerre lesz turisztikai komplexum és régészeti, geológiai és biológiai tudományos központ. A Bolívia és Peru közt természetes határt képező, 8562 négyzetkilométeres tó több olyan civilizáció bölcsője, amely a spanyol hódítás előtt virágzott a térségben.

A legutóbbi - tavaly végzett - kutatások során csaknem 10 ezer régészeti leletet találtak a Titicaca mélyén, köztük csont-, kerámia- és fémtárgyakat, emberi és állati csontokat, továbbá konyhai eszközöket a prehispán inka, tivanakota és pre-tivanakota kultúrából.  Tárgyalások folynak a bolíviai államkincstárral a 10 millió dolláros beruházás finanszírozásáról. Az UNESCO 2,4 millió dollárt ajánlott fel a víz alatti múzeumhoz. 

Az Enabel belga fejlesztési ügynökség által bemutatott terveken a látogatók üvegpadlón keresztül, eredeti helyükön csodálhatnák meg a tófenéken lévő régészeti leleteket. A belga kutatók szerint egy "elsüllyedt városról" lehet szó, amely a tó vízszintjének emelkedése miatt hagyhattak el lakói.

A múzeum és kutatóintézet a tóparti Ojjelava településen, San Pedro de Tiquina város közelében, a fővárostól, La Paztól mintegy 100 kilométerre létesül. A Titicaca a világ legmagasabban fekvő hajózható tava.

A Titicaca-tó a bolíviai Copacabana közelében

Szerbia – belgrádi főpályaudvar

Július elején bezárt a belgrádi főpályaudvar, 134 év után nem közlekedik többé vonat az állomásról. A szerb főváros központjában található épületet, ezentúl egy külvárosi, a központ tehermentesítésére létrehozott pályaudvar lesz a végállomás. 

Az 1884-ben emelt főpályaudvar műemlékvédelem alatt álló épülete a továbbiakban történelmi múzeumként működik tovább. Az utolsó vonat június utolsó napján 21 óra 45 perckor indult el Belgrád központjából, a Belgrád-Budapest nemzetközi járatot több tucatnyian búcsúztatták. 

A központi pályaudvaron eddig naponta mintegy kétszáz személy- és teherszállító vonat fordult meg, a 16 nemzetközi, 56 helyközi és 90 helyi járat ezentúl a Prokop nevű külvárosi állomásról indul útnak, és itt lesz a végállomása is. 

A központi pályaudvar felszámolása során a Száva folyó partján futó síneket felszedik, és az ott található melléképületeket is lebontják, a helyükön pedig a néhány éve elindított, Belgrád a vízen elnevezésű projekt objektumait húzzák fel. 

A főpályaudvar bezárása ellen több szervezet is tiltakozott az utóbbi időben. Zorana Mihajlovic közlekedési miniszter azonban rámutatott, a vasútállomás kihelyezéséről már az 1970-es években is szó volt, az előkészületek pedig tíz éve kezdődtek meg, illetve akkor kezdték építeni a mostantól használt külvárosi pályaudvart is, így a központi pályaudvar bezárása senkit nem érhetett meglepetésként.

A tiltakozók szerint viszont egyrészt nem elfogadható, hogy egy majdnem kétszáz éves épületet egy sokkal kisebb, és egyáltalán nem impozáns állomásépületre cserélnek, másrészt pedig a legnagyobb európai városokban is a központban van a fő vasútállomás, nem pedig a város egy félreeső részén, hiszen így a turistáknak is nehezebb lesz eljutniuk a városközpontba vagy a szállodájukba.

Forrás: MTI

Fotó: Wikipédia/Talbot Troy 

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


Lapunk ezúttal is megkérdezte az építőgép forgalmazó és gépkölcsönző szektorban működő nagyvállalatok vezetőit, hogyan értékelik az elmúlt évet és mit várnak 2024-től. 

A világ legjelentősebb építőipari gépkiállításai közül messze az INTERMAT az, amelyik a leghosszabb múltra tekint vissza.Előzetes körkép és gyártói információk. 

2024. évi várakozások az építőiparban. ÉVOSZ: a rendelésállományt és a cégek véleményét figyelembe véve az építőipar 2024-ben a termelés csökkenésére készül.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem Süti beállítások

Brand Content Kft. 2022 ©