Új Wirtgen hideg recycling keverő
2021. február 05.
A KMA 240(i) által előállított hagyományos vagy hideg keverék azonnal bedolgozható, és megfelelő különféle típusú kötött alaprétegek építéséhez. Túl a cementes kötőanyagú alaprétegek (CKT) és hengerelt betonrétegek anyagának gyártásán, a keverő bitumenkötésű alaprétegek készítésére is alkalmas (emulzióval vagy habosított bitumennel). Így a különféle hideg vagy meleg keverékek igen sokféle alkalmazáshoz felelnek meg, beleértve a járdák, utak, vagy épp autópályák építését.
A hideg recycling keverő egy félpótkocsira épül, de rendelkezik saját erőforrással is. Az így létrejövő mobil berendezés rövid telepítés után szinte bárhol használható. Az új típust ellátták egy statikus mérleggel szerelt, automatikusan önkalibráló cementadagoló rendszerrel is.
Az egységben helyet kapott hathengeres dízelmotor elegendő a gép akár óránkénti 240 tonnás kapacitásához, a gyártó szerint minimális zajt bocsát ki, bár ennek mértékét nem publikálták. A gyártó szerint a motor egyetlen feltöltéssel akár két teljes napig üzemeltethető, míg alacsony károsanyag-kibocsátása lehetővé teszi a városi környezetben történő használatot is.
A már említett 240 tonna/óra kapacitás azt jelenti, hogy a gép ötpercenként képes lekeverni egy teherautónyi (azaz 20 tonna) anyagot. Így például egy 4 méter szélességben és 15 cm vastagságban terített cement- vagy bitumenkötésű alaprétegből naponta mintegy 1400 méter hosszú szakasz építhető meg.
A KMA 240(i) sokféle ömlesztett alapanyagot képes feldolgozni, melyet homlokrakodók juttathatnak a gép előadagolójába. Ennél fogva a hideg vagy meleg keverékek készülhetnek különböző elsődleges szemcsés anyagokból vagy mart anyagokból és kötőanyagokból. Így a visszanyert aszfalt és az elhasználódott útburkolatokból származó más anyagok, illetve a már feldolgozott recycling anyagok egyaránt felhasználhatók új burkolatok kivitelezéséhez. Mivel a felmart anyag teljes egészében újrahasznosítható, jelentős megtakarítás érhető el szén-dioxid kibocsátás és energiafelhasználás terén, ezzel párhuzamosan pedig csökkennek a kivitelezés költségei és a projekt átfutási ideje is.
A kötőanyagok – például bitumen, bitumenemulzió vagy cement – érkezhet silókból vagy tartálykocsikból a keverőbe. A keverék receptúrájában szereplő anyagok arányát előzetesen laboratóriumi vizsgálatokkal határozzák meg, az összetevők pontos adagolását számítógépes vezérlőrendszer felügyeli. Ideális esetben a keverőből azonnal szállítójárművekre kerül a késztermék, de depóniák is képezhetők – a mindkét irányba 55 fokban forgatható kihordószalag a rakodást és a depózást is megkönnyíti.
A folyamat történhet keverőtelepen, vagy akár a helyszínen – utóbbi esetben a mobil remix géplánc eltávolítja a régi burkolatot, melyet a helyszínen feldolgoz, majd ebből az anyagból épül az új burkolat. Amennyiben a keverőtelep túl messze van, vagy a munkaterület logisztikai szempontból nem felel meg a helyszíni hideg remix technológia alkalmazásához, sokszor a mobil keverő bizonyul a legjobb megoldásnak. Ilyenkor a KMA mobil hideg recycling gép a munkaterület közvetlen közelében kap helyet, így idő takarítható meg és kevesebb szállítójárműre van szükség. A technológiát nevezhetjük környezetbarátnak, a gyártó szerint a szén-dioxid kibocsátás akár 70 százalékkal csökkenhet, mialatt a szállított anyagmennyiség 90 százalékkal alacsonyabb, a kivitelezés költsége pedig akár 40 százalékkal is kedvezőbb lehet. Fontos, hogy a módszer lehetővé teszi a jó minőségű építőanyagok teljes újrahasznosítását.
Wirtgen GmbH (Europe) közleménye alapján Maép
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?