Új Liebherr lánctalpas daru
2021. február 19.
12 év és bő 200 legyártott példány után a Liebherr elérkezettnek látta az időt, hogy megtalálja nagy sikernek örvendő LR 1600/2 lánctalpas darujának utódját – a 700 tonnás emelési kapacitással érkező LR 1700-1.0 mind kialakításában, mind méreteiben nagy hasonlóságot mutat a 600 tonna kapacitású elődmodellel. Sőt, az új emelőgép sok tekintetben még az LR 1750/2 teljesítményét is túlszárnyalja. Az újdonság első példányait a gyártó várhatóan az idei év közepén, az LR 1600/2 utolsó példányainak átadásával nagyjából egyidőben szállítja le. Mivel csaknem 20 év után megszűnik az LR 1750/2 gyártása is, a tekintélyes teljesítményű LR 1700-1.0 e modell helyét is átveszi majd a cég kínálatában a 800 tonnás LR 1800-1.0 alatt.
A Liebherr által életre hívott új típus a 750 tonnás kategória rácsos gémű daruinak teljesítményét egyesíti a 600 tonnás modellek gazdaságos szállíthatóságával, emellett megkapta mindazon újításokat, melyeket a Liebherr az elmúlt években fejlesztett ki lánctalpas daruihoz.
Az LR 1600/2 méreteit alapul véve a Liebherr gyökeresen áttervezte az LR 1700-1.0 alapjául szolgáló gépet. A nyomtáv az elődhöz képest némileg megnőtt, így immár 8,7 méter, míg a lánctalpegységek teljes hossza 11,35 méterre emelkedett. Fontos, hogy az LR 1700-1.0 megrendelhető a Quick Connection funkcióval is, melynek segítségével a forgóvázas felépítmény szállítási tömege (az SA keret és a csörlők nélkül) nagyjából 42 tonnára csökkenthető, így jóval a 45 tonnás határ alatt marad a szállítási költségek alacsonyan tartása érdekében. Ugyanez érvényes a 2 méter széles, négy meghajtógörgővel szerelt lánctalpegységekre is, melyek tömege csupán 43 tonna darabonként. Mindez együttesen garantálja az új 700 tonnás monstrum gazdaságos fuvarozhatóságát.
A költséghatékony mozgatás szempontjából lényeges a különféle részegységek szélessége is. Az alapgép szállítási egységei közül egyik sem szélesebb 3 méternél (még a csuklópontoknál található elemek sem). 3,5 méteres szélességükkel egyedül a főgém vaskos H-rácsszerkezetei szélesebbek ennél, azonban a kisebb szekciók ezekbe befogatva szállíthatók, vagyis mindent összevetve kevesebb szállítójárműre van szükség a művelethez. Ha az ügyfél olyan országban kívánja használni a darut, ahol nem megengedett a 3 méter feletti szállítási szélesség, a Liebherr olyan gémszerkezettel is tudja szállítani az új darumodellt, mely kizárólag 3 méter széles rácsszerkezet-elemekből áll.
Szintén költségcsökkentő tényező az LR 1600/2 típus üzemeltetői számára, hogy az elődmodell számos gépészeti egysége felhasználható az LR 1700-1.0 esetében is. Ide sorolhatók a főgém S-szekciói, a billenőgém, a 600 tonnás gémfej, számos csörlő, horogblokk, ballasztelem és kötél.
Az új, 700 tonnás emelési kapacitású daru kiváló teljesítményének kulcsa az alapgép, mely 10-15 százalékkal nagyobb teher emelését teszi lehetővé az elődmodellhez viszonyítva. Említésre méltó az is, hogy a főgém alsó részét kitevő 3,5 méteres H rácsszekciók jelentősen növelik a teljes rendszer oldalirányú stabilitását.
Mindez együttesen azt jelenti, hogy mostantól az új LR 1700-1.0 az etalon a 600 és 750 tonna közti kategóriában a rácsos gémszerkezetű daruk között – legyen szó akár hagyományos ipari alkalmazásról, akár szélerőműveken végzett munkákról. A gém legnagyobb magassága eléri a 198 métert, melyből a főgém 102 métert, míg a billenőgém 96 métert tesz ki. A rácsszerkezet elemei lehetővé teszik azt is, hogy a darut billenőgém nélkül, kizárólag főgémmel használja az üzemeltető: ebben az esetben a gém legnagyobb hossza 162 méter.
Szélturbinák építésekor további H-szekciók felhasználásával az LR 1700-1.0 főgémjének hossza 165 méterre növelhető, melyhez egy maximum 15 méter hosszú fix kiegészítő gém rögzíthető. E felhasználási területen az új lánctalpas daru emelési kapacitása vetekszik az SX rendszerrel felszerelt LR 1750/2 modellével.
Napjainkban a kopás minimálisra csökkentése egyre fontosabbá válik a lánctalpak esetében, kiváltképp szélfarmokon végzett munkák folyamán. Erre tekintettel a Liebherr mérnökei különösen strapabíróra tervezték a járószerkezet acél teherviselő elemeit, a görgők méretét pedig megnövelték. A négy meghajtógörgővel szerelt járószerkezet az alapfelszerelés részét képezi.
Ami az erőt illeti, az LR 1700-1.0 meghajtásáról egy 544 lóerős, hathengeres Liebherr dízelmotor gondoskodik, amely teljesíti az új Stage V norma előírásait. Emellett a motor úgy is konfigurálható, hogy az Európán kívüli országok környezetvédelmi szabványainak feleljen meg – ideértve például az amerikai Tier 4, illetve a kevésbé szigorú szabályozást alkalmazó nemzetek Stage IIIA normáját.
A V-frame és VarioTray elnevezésű rendszerek már bőségesen bizonyítottak az LR 1800-1.0 és LR 11000 lánctalpas darukon, kézenfekvő volt tehát, hogy az innovatív megoldások helyet kapjanak az új LR 1700-1.0 modellen is. A VarioTray egy kisebb ellensúly-csomag, amely szükség esetén gyorsan és egyszerűen leoldható, így nincs szükség az ellensúly-blokkok hosszadalmas össze- és szétszerelésére.
A V-frame ballasztrendszer egy hidraulikusan állítható, V alakban behajló szerkezet, melynek segítségével az LR 1700-1.0 ellensúlyának fordulási sugara fokozatmentesen állítható 13 és 21 méter között – vagyis a nagyobb sugár eléréséhez nem szükséges lecserélni a merev felfogatórendszert.
Ami a ballasztkocsikat illeti, a Liebherr egy további újdonsággal is előrukkolt: az új moduláris „M-Wagon” nem csak az LR 1700-1.0, de a már említett LR 1800-1.0 és LR 11000 lánctalpas daruk esetében is használható. Mivel ballasztkocsik használatára általában viszonylag ritkán kerül sor, mindez jelentős megtakarításokhoz vezethet. Mindeközben a LICCON2 irányítórendszer nemcsak az érzékeny forduló, emelő és párhuzamos mozgásokat felügyeli, de nagy segítséget nyújt a beállításokhoz és az LR 1700-1.0 összeszereléséhez is.
A Liebherr-Werk Ehingen GmbH termék ismertetője
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?