A világ legnagyobb dömperei

A gyártók presztízsharca az óriásdömperek piacán is folyik. A Magyar Építő Fórum utánajárt, ki az első most az óriások világában.

2014. október 13.

Nemcsak a hétköznapi építőgépes kategóriákban nagy a verseny, hanem az igazán speciálisnak számító óriásdömperek piacán is, a gyártók egyre nagyobb és nagyobb gépekkel rukkolnak elő. A kategóriába 290 tonna fölött lehet bekerülni, de ezt ma már jóval túlszárnyalják a legújabb modellek. A piacot az amerikai Caterpillar uralja, melyet két japán óriáscég, a Komatsu és a Hitachi próbál megszorítani. Ha viszont méret szerint listázzuk a gépszörnyeket, az első helyet nem ezek a gyártók birtokolják. Óriásdömper mustra 2014.

10. Hitachi EH5000AC-3

A sort a japán Hitachi a 2012-es Nemzetközi MINExpón, Las Vegasban debütált gépe nyitja, mely tekintélyt parancsoló 551 tonnás tömeggel rendelkezik, és 326 tonnát is elbír a hátán. A dömper hossza 15,51 méter, szélessége 8,6, magassága (alaphelyzetben) 7,41 méter. A teherautóban egy 2850 lóerős motor dünnyög és akár 56 kilométer/óra sebességre is képes. Lenyűgöző adatai ellenére listánkon csak a tizedik.

9. Caterpillar 795F AC

Az amerikai Caterpillar 795F AC elnevezésű dömperének maximális rakodótömege 345 tonna, maga a gép 628 tonna nehéz. A teljes szélessége 8,97 méter, hossza 15,14 méter. A járművet a Cat C175-16 dízelmotor hajtja, ami 3400 lóerős teljesítményre képes, és akár 64 kilométer/óra sebességre is képes felgyorsítani a dömpert.

8. Belaz 75600

A listánkon három nevezővel is induló fehérorosz Belaz gyártó első modellje a 75600-as, mely még csak első generációsnak számít a többi modellek mellett. A különböző éghajlati viszonyok között is helytálló jármű 627 tonna nehéz és 352 tonnát bír el maximálisan. Méretei: 14,9 méter (teljes hossz), 9,6 méter (szélesség), 7,47 méter (alaphelyzeti magasság). A gépet egy négyütemű turbófeltöltős dízelmotor szolgálja ki 3500 lóerős végteljesítménnyel. A dömper akár 64 kilométer/órával is tud hasítani a bányában.

7. Terex MT 5500AC

Listánkon a hetedik a Terex MT 5500AC, mely Unit Rig MT 5500AC néven is szokott szerepelni az óriásdömperek között. Az 598 tonna össztömegű gép 360 tonna maximális terhelhetőséggel rendelkezik. Méretei: 14,87 méter (teljes hossz), 9,05 méter (szélesség), 7,67 méter (alaphelyzeti) magasság. A gépet egy négyütemű, 16 hengeres dízelmotor hajtja 3000 lóerős végteljesítménnyel. A dömpernek a két előzőhöz hasonlóan 64 kilométer/óra a végsebessége.

6. Komatsu 960E-1K

A Komatsu egyetlen nevezése a listán a 960E-1K, mely a japán gyártó legújabb dömpere. A 2008-ban bemutatott 960E-1-et követte az E-1 K, mely annak a továbbfejlesztett változata. A jármű 635 tonnát nyom, magassága és szélessége 7,14 méter és 9,19 méter, hossza eléri 15,34 métert. A gépben lévő négyütemű dízelmotor 3500 lóerő teljesítményre képes, 64 kilométer/órás végsebességgel. 

5. Belaz 75601

A nyolcadik helyen lévő 74600-as testvére már az előkelő 5. helyet szerezte meg a listánkon. Nem hiába, a 7560-as osztály legújabb modelljának számító jármű 672,4 tonna és 396 tonna rakományt is elbír. A kifejezetten a veszélyes meglazult sziklák elszállítására megépített belorusz gépszörny 14,9 méter hosszú, 9,25 méter széles és 7,22 méter magas (alapállapotban). A motor teljesítménye 3750 lóerő, és 64 kilométer/órás végsebességet bír.

4. Liebherr T 284

A Liebherr T 284-es óriásdömpere az első, ami listánkon át tudja a törni a 400 tonnás terhelhetőségi határát, mellyel már az igazi ultra nehéz osztályba tartozik. A gyártó csak ezzel és a T 282 c elnevezésű gépével nevezett ebbe az igazi nehézfiús osztályba. Kettejük közül a T 284 a fiatalabb. A gép 661 tonnát nyom, hossza 15,69 méter, szélessége 9,679 máter, magassága (alapjáraton) 7,42 méter. A svájci gyártó a motor terén sem bíz semmit a véletlenre, egy 20 hengeres dízelmotor szolgál a dömperben 3750 lóerős teljesítménye, elektromos hajtásrendszerrel, és a már megszokott 64 kilométer/órás végsebességgel. 

3. Terex MT 6300AC

A bronzérmes gép többször cserélt nevet az idők folyamán. A Terex 2008-ban dobbantott az MT 6300AC gépével az ultramagas 400 tonnás terhelhetőségű osztályban. 2010-ben azonban a Bucyrus felvásárolta a Terex bányagépes részlegét, így a gép is Bucyrus MT 6300AC névvel folytatta, de csak egy évig, amikor meg a Caterpillar (a Unit Rig modellek után) a  Bucyrust is megvette, így lett Caterpillar MT 6300AC a legújabb név. Ami nem változott, a gép impozáns adatai: 660 tonna össztömeg, 14,63 méter hossz és 7,92 méter alapmagasság. A 20 hengeres elektromotor maximálisan 3750 lóerős és 63 kilométer/órás végsebességre is fel tudja gyorsítani a dömpert.

2. Caterpillar 797F

A Caterpillar 797F modellje a második legnagyobb dömper a világon. A Cat ezzel a géppel nevezett a 400 tonna terhelhetőség feletti osztályba. A jármű teljes súlya 687,5 tonna, 14,8 méter hosszú, 6,52 méter magas és 9,75 méter széles. A Michelin XDR vagy Bridgestone VRDP abroncsokkal felszerelt járműben lévő 20 hengeres turbófeltöltős dízelmotor teljesítménye meghaladja a 4000 lóerőt. A teherautó hidraulikus nyomatékváltó sebességváltót használ, és 4 kilométert ráver a versenytársaira végsebességben, mert ez eléri a 68 kilométer/órát.

1. Belaz 75710

Az aranyérmet az amerikaiak, a japánok vagy a svájciak helyett a fehéroroszok nyakába kell, hogy akasszuk, ugyanis a világ jelenleg legnagyobb dömpere a fehérorosz Belaz 75710-es modellje. A kategória jelenlegi királyának terhelhetősége 496 tonna, úgy, az üres tömege 810 tonna. A 2013 októberétől rendelhető dömper értékesítése idén kezdődött. A jármű 20,6 méter hosszú, 8,16 méter magas és 9,87 méter széles. A dömperben kettő darab 16 hengeres motor van, egyenként 2300 lóerős teljesítménnyel (ez összesen 4600 lóerő), a végsebesség pedig 64 kilométer/óra. 

Forrás: Mining-technology.com

Fotó: Belaz, Liebherr, Caterpillar, Hitachi, Terex, Komatsu

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©