Növeli súlyát a gázpiacon Lengyelország
2014. október 08.
Lengyelország célja, hogy csökkentse függőségét az orosz gázimporttól, és regionális gázelosztó központtá változzon Kelet-Európa és Közép-Európa számára.
Lengyelország cseppfolyós-földgáz (LNG) befogadására alkalmas tengeri terminált épít az ország északi részén, fejleszti a Litvániába vezető vezetékrendszert, hogy oda is tudjon gázt szállítani, és 2000 kilométer új vezetéket fektet le az országon belül a következő tíz évben.
Ennek része a V4-ek legutóbbi találkozóján is teret kapott észak-déli irányú vezeték, amelynek építését már megkezdte Lengyelország. A vezeték jó alternatíva a délebbre levő országoknak, hogy ne csak orosz gázt tudjanak vásárolni. Az elemző szerint Szlovákia, Magyarország és Bulgária így piaci áron juthatna gázhoz, nem annyiért, amennyit az orosz Gazprom most megszab. A gázpiaci beszerzések diverzifikációja persze egész Kelet-Európában tendencia, amiből mi sem maradunk ki.
A lengyelországi gázellátó hálózatot üzemeltető Gaz-System vezérigazgatója, Jan Chadam szerint Lengyelország évi 10 milliárd köbméter gázt exportálhatna délre, úgy, hogy közben már idén is 1,5 milliárd köbméter gázt szállítanak keletre, Ukrajnába. Jan Chadam szerint 2018-19-re épülhet meg az észak-dél vezeték.
Nagyobbra nőnek - A pénzügyi központ irodaházai Varsóban (illusztráció)
A logisztikai kapcsolatok már nyugaton is megvannak, április óta van arra lehetőség, hogy Németország felől is kapjon gázt Lengyelország. Elemzők szerint még kell pár év, mire a szállítási kapacitások is kellően nagyok lesznek minden irányba, de Lengyelország mérete és földrajzi helyzete miatt minden lehetőség adott, hogy regionális elosztó központtá váljon az ország.
A Reutersnek nyilatkozó szakértők szerint a politikai akarat és a gazdasági erő is megvan a lengyelekben. Lengyelország egy integrált európai energiapiacban gondolkozik. Az elemzők szerint a nagyobb energiabiztonságnak azonban ára van. Lengyelországnak be kell fektetnie a palagáz kitermelésbe, hogy legyen mit szállítani a vezetékekben, és akár harmadával nagyobb árat kell fizetnie a közel-keleti LNG-ért, mint a most importált orosz gázért.
Helyzet a túlparton
A Balti-tenger túlpartján is indul az építkezés: finn foglalkoztatási és gazdasági minisztérium három finnországi LNG-fogadó kikötő építésének adott zöld jelzést, a projektek együtt 65,2 millió eurónyi támogatást kapnak. A beruházók a Manga LNG Oy, a Skangass Oy és az Oy Aga Ab, a létesítmények pedig Tornióban, Poriban és Raumában fogadják a szénhidrogént.
Az import célja a minisztérium közleménye szerint, hogy a finn gazdaság kevesebb fűtőolajat és LPG-t használjon. A három társaság együtt több mint 200 millió eurót fog arra költeni, hogy Finnország környezetkímélőbb és kisebb szén-dioxid kibocsátással járó energiahordozót használjon.
Forrás: MTI, Vg.hu
Fotó: Thinkstockphotos.com
Gréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?