Finisben a négyes metró felszínrendezési munkái
2013. október 14.
Az állomások felénél már befejeződtek a négyes metróhoz kapcsolódó felszínrendezési munkák, öt helyen építkeznek még. A BKK tervei szerint a 2014. március végére tervezett átadásig ezeknek a munkáknak is be kell fejeződniük.
Fél évvel a tervezett átadás előtt a BKK összefoglalta a budapesti tömegközlekedés legfontosabb beruházásához, a négyes metró építéséhez kapcsolódó eddig elvégzett és még folyamatban lévő felszíni a munkákat. A legtöbb állomás környezetében már végeztek a munkások, többek közt véget ért a Bikás park metróberuházáshoz kapcsolódó területének rendezése, megújult a Kálvin, a Rákóczi és a Fővám tér, utóbbi helyen mélygarázs is épült.
A Kelenföld vasútállomás megálló építését is jelentős felszíni beruházások kísérik az őrmezői oldalon. A teljes intermodális csomópont előkészítése és kivitelezése csúszik, de hamarosan megkezdődhet a tervezés. A végállomás térségének felszínrendezése tovább fog tartani, mint a metróépítés határideje. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szorosan a metróhoz kapcsolódó Őrmező felőli kijárat és környezetének átadása ne történne meg. A kijárat építése és a Péterhegyi út 800 méteres szakaszának átépítése jelenleg is zajlik, a munkák befejezése 2014 februárjában várható. A kijárati műtárgy dobozszerkezete és a főszellőző már elkészült, belül vakolási, villanyszerelési, illetve aljzatbetonozási munkálatokat, kívül földfeltöltéseket és közműmunkákat végeznek.
A Móricz Zsigmond körtéren jobb a helyzet. Elkészült a Szent Imre szobor környékén a járdák díszburkolata, a Karinthy Frigyes úti buszforduló, a Fehérvári út torkolatában az új, magas peronos kialakítású villamosmegálló, és megújultak a kapcsolódó járdaszakaszok is. A tervek szerint még október végéig befejeződik a tér teljes burkolatának cseréje, ez alól csak a Gomba közvetlen környezete jelent kivételt, amelyért Újbuda Önkormányzata felelős. A munkálatokat a kivitelezők egymással egyeztetve, de külön ütemezés szerint végzik. A megújuló Móricz Zsigmond körtéren jövő év márciusától a közösségi közlekedés, a gyalogosok, illetve kerékpárosok kapnak majd prioritást.
Megújult utasváró a Móricz Zsigmond körtéren. Jobbra hátul a metró leendő mozgólépcsőinek az épülete, balra az épülő Gomba látható (BKK)
A Szent Gellért tér és a Műegyetem rakpart több ütemben újult meg. A metróépítéshez kapcsolódóan már csak az egyetem felőli lift- és lépcsőkijárat vonalában kell számítani kisebb korlátozásokra október végéig.
A II. János Pál pápa téren is hamarosan véget érnek a belső beépítési és rendszerépítési munkák, majd ezt követően – még várhatóan október végén – befejeződhet a felszínrendezés. A metróállomásnak köszönhetően a tér jelentős része mára megújult. Az új járdákat, útfelületeket már 2009 őszén átadta a kivitelező a forgalomnak, de az állomásszerkezet építésével érintett térrészen a térburkolat és a medence kialakítása, valamint az állomás körüli terület kertészeti, parkosítási munkái is befejeződtek az elmúlt hónapokban. A pihenőpadokkal, új facsemetékkel, kutyafuttatóval és medencével elkészült térrészt a tervek szerint még októberben birtokba veheti a kerület lakossága, és 2014 márciusáig már csak a lépcső, illetve a liftkijárat marad lezárva.
Folyik az építkezés a Baross téren (BKK)A Baross tér igazi neuralgikus pontja volt az egész beruházásnak, mivel jelentős késést szenvedett az alagútépítés és ezáltal az állomásszerkezet befejezésének elhúzódó munkálatai is. Míg a Thököly út külső részén nemrég kezdtek dolgozni, a belső szakaszán az állomás szerkezetépítője már elvégezte a szükséges közműkiváltási, járda-, illetve útépítési munkákat, a teljes felszínrendezés 2012 novemberében kezdődött el. Az elkészült téren nő a zöldterületek aránya és nagyobb gyalogosfelületek jönnek létre. Kerékpársávokat alakítanak ki, javulnak az átszállási kapcsolatok, a tér közepén pedig új aluljáró épül fákkal, bokrokkal és gyeppel beültetett, teraszos jellegű födémmel. A Keleti pályaudvar homlokzata előtti térrészen parkos pihenőterület létesül. Az átépítés eredményeként még várhatóan idén ősszel az eredeti helyére kerül vissza Baross Gábor szobra is. Ősszel az aluljáró szakipari munkái zajlanak majd, és a trolibusz közlekedést szolgáló felsővezeték-hálózat is kiépül. Kisebb forgalmi változásokra még számítani kell a tér 2014 márciusára tervezett átadásáig.
Forrás: BKK A kép forrása a BKK. Fotók: Nyitrai DávidGréderek
Amit ezekről a nagy teljesítményű gépekről tudni kell. Csorba Kázmér kalauzolja az olvasót.
Alternatív meghajtások az építőgépeknél
Ma az egyik legfontosabb iparági trend az alternatív meghajtások fejlesztése. Hibrid, elektromos meghajtás, hidrogénüzem?