Zöld benzinkút Budapesten

Kísérleti jelleggel készült el az első, gépészeti és esztétikai kialakításában is egyedülálló töltőállomás Budapesten.

2012. július 26.

Kísérleti jelleggel készült el az első olyan töltőállomás, ami gépészeti és esztétikai kialakításában is új korszakot nyit a zöld technológiák és a fenntarthatóság eszméinek jegyében.

Epites-MOL-okobenzinkut-2

E sorok írójának megadatott, hogy vagy tíz évvel ezelőtt építészkritikai sorozatot írhatott töltőállomásokról. A Szira Péter szerkesztette MOL-magazintól érkezett a felkérés, és távolról sem volt egyszerű feladat. Majd minden kút kottázható ugyanis egy doboz és egy elé feszített előtető kompozíciójaként. Voltak méretbeli különbségek, egy-egy atipikus megoldás, ám a végeredmény mindig nagyon hasonló. Végül a töltőállomás és épített környezete szolgáltatta a leitmotivot. Legendás helyek kerültek górcső alá. Gondolok itt a gárdonyi autópálya kútra, ami mellett egy nádtetős, „piroschkás” étterem található, vagy Tóth Imre és Halász Jenő 1940-ben felszentelt klasszicizáló református temploma mellett található töltőállomásra az Újlipótvárosban, illetve a Mészáros utca „kanyarkútjára”, ami Marosi Miklós építész KÖZTI-irodaházának homlokzatáról tükröződik vissza.Egyébként az építészettörténet tobzódik a jobbnál – jobb töltőállomásokban. A világ legjobb design gyűjteményében látható a francia Jean Prouvé 1953 körül épült fémszerkezetes benzinkút-kioszkja, ami rendhagyó fémszerkezetéről, mobilizálható, összeépíthető kiszereléséről híres. 1996 és 1997 között a világ leghíresebb élő építészének, Lord Norman Fosternek a stúdiója tervezte meg a spanyol Repsol mintegy kétszáz kútját, aminek fordított piramisra emlékeztető, egyetlen oszlopon támaszkodó darabokból álló tetőzete valóban ikonikus darab.Az első fecskeHála a fenntarthatóság és a „zöld” ipar, „zöld” közlekedés egyre terjedő eszméjének, manapság már nem pusztán esztétikai, cégarculati kérdés a töltőállomások designja. Két évvel ezelőtt, amikor a MOL arculatot váltott, már sejthető volt, hogy az üde zöld szín hangsúlyozása, a levélmotívum megjelenítése nem áll meg a felszínen. Egyelőre kísérleti jelleggel ugyan, de elkészült az első olyan töltőállomás, ami gépészeti és esztétikai kialakításában is új korszakot nyit. A háromszáz millió (!) forintba kerülő objektum éves szinten hétezer köbméter földgázt, és 120 ezer kilowattóra áramot spórol meg, ami igen tekintélyes mennyiségnek tűnik. Ráadásul az előzetes számítások szerint a zöld létesítmény száz tonnával kevesebb szén-dioxidot ereszt a légkörbe, mint a méretében, forgalmában azonos, hagyományos töltőállomások. A magasnak tűnő építési költséget mindenképpen indokolja, hogy ez a tesztlétesítmény minden technológiát megkapott, ami a piacon beszerezhető. Vagyis az új generációs kutak építésénél csak azokat az alkalmazásokat építik majd be sorozatban, amelyeket a teszteredmények alapján valóban racionálisnak tartanak. A tervek szerint ezekkel az innovációkkal egy-egy kút energiaszükséglete 50%-kal szorítható le.„Természet adta” high-tech

Epites-MOL-okobenzinkut-1

Alulról, az Orbán tér felől érkezőket fakoronát imitáló alakzatok fogadják, amelyek „lombját” fotovoltaikus-elem táblák alkotják, törzseik pedig az ugyancsak szolárpaneles előtetőt tartó oszlopok. Ennek az absztrakt fának az ágaira kerültek fel a LED-ek, amelyek fényét prizmák terítik egyenletesen szét. A shop funkcióját ellátó hagyományos doboz helyett egy részben a földbe süllyesztett, kissé dombházszerű alakzat épült fel, aminek homlokzati és födémszerkezetének vastagsága 70 centiméter, külső megjelenését a mindösszesen 150 m2-es extenzív „zöldtető” határozza meg. Az itt alkalmazott, a varjúháj-félék csoportjába tartozó vegetáció öntözését a 195 m2-es tetőn összegyűjtött csapadékvízzel oldották meg.Epites-MOL-okobenzinkut-31Népszerű megoldás, hogy egy LCD-kijelzőn az épület fogyasztási, működési értékeit bárki megtekintheti. Zombori Zsolt vezető tervező egyébként Németországban folytatott tanulmányokat fenntartható építészetről. Ennek, illetve több kutatási előtanulmánynak is köszönhető, hogy a beruházás építési szakasza mindösszesen 95 nap alatt zajlott le, vagyis a projekt előkészítés és projektvezetés az itthoni viszonyokhoz képest kimondottan gördülékenyen zajlott.Szöveg: Martinkó József

Ajánló a Magyar Építő Fórum legújabb számából


A korábban jól ismert Doosan márkanevet januárban Develonra változtatta az új tulajdonos. Megnéztük, milyen munkagépek kerültek az új brand alatt a piacra. A képen a novemberben bejelentett új átrakó látható.

Az elmúlt fél évben az abroncsgyártók nem fukarkodtak új típusok és méretváltozatok bejelentésével, ezekből válogattunk. A képen a Michelin Crossgrip abroncsa látható.

Számos hazai fejlesztés könnyítheti meg az építőiparban vagy az építőanyag gyártásban dolgozó szakemberek dolgát. Az elmúlt néhány hónap ígéretes hazai fejlesztéseiről olvashatnak. A képen hőszigetelő üveghab látható.

Impresszum Előfizetés Médiaajánlat Adatvédelem

Brand Content Kft. 2022 ©